به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی روابط عمومی حوزه هنری، سیاوش طرزی معمار و استاد آینه‌کاری در این آیین گفت: دو سال است که کارگاه‌های آموزشی آینه‌کاری را در مرکز معماری اسلامی حوزه هنری پی‌گیری می‌کنیم و در آن فن و فنون آن را به هنرجویان آموزش می‌دهیم.

طرزی افزود: هنرجویان ما در این کارگاه‌ها که بیشتر دارای تحصیلات عالیه مهندسی و دکتری در رشته‌های مرتبط هنری هستند در طرح و ایده‌پردازی آزادانه عمل کردند و آنها در این کار با یادگیری آموزش‌های مقدماتی با ما مشورت می‌کردند و راهنمایی می‌گرفتند.

وی افزود: بسیار خرسندم که آینه‌کاری را به نسل جوان منتقل می‌کنیم و از همه مهمتر این هنر به هنرمندان آموزش داده شد چرا که اجرای آینه کاری توسط هنرمندان منجر به خلق طرح و ایده‌های نو از آن می‌شود و مانع تکرار مکررات از آثار گذشته می‌شود. هرچند اصول سنتی این هنر رعایت می‌شود و مراجع علمی آن نیز بررسی و به هنرجویان ارائه می‌شود اما تلاش کردیم تا به جای رونوشت از آثار بزرگان به سوی الهام از آنها پیش برویم و آثار تازه و بی‌مانندی را خلق کنیم.

طرزی در پایان گفت: بی‌شک راهی که آغاز کردیم در آینده‌ای نه چندان دور در ابعاد گوناگون نتیجه‌های خواهد داد و شاهد رویدادهای عملی تازه از همین هنرجویان در معماری و هنر آینه کاری خواهیم بود.

 در ادامه علی فروزانفر رئیس مرکز معماری اسلامی حوزه هنری در این مراسم گفت: نمایشگاه «ایوان آینه» شامل ۵۰ اثر از هنرجویانی است که در کارگاه‌های آموزشی مرکز معماری اسلامی حوزه هنری زیر نظر استاد سیاوش طرزی دوره آموزشی را گذرانده‌اند.

وی افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه احیای یکی از هنرهای فراموش شده اسلامی است که این‌روزها جای خالی‌اش در معماری ساختمان‌ها و معماری داخلی کاملا حس می‌شود. در روزگاری که هنرهای غربی حضور قوی‌تری در معماری ما دارد تلاش داریم تا با احیای این هنرها راه تازه‌ای برای ماندگاری و تداوم هنرهای اصیل و اسلامی بازگشایی کنیم.

فروزانفر ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های دقیق و سرفصل‌بندی شده کارگاه‌های آینه‌کاری در مرکز معماری اسلامی حوزه هنری منجر به ایجاد یک باشگاه آینه‌کاری در حوزه هنری شد. باشگاه آینه‌کاری ما تنها یک محیط آموزشی نبود چرا که هنرجویان در این دوره‌ها با استاد طرزی زیست کرده و راه و رسم هنری را نیز آموختند. استاد طرزی در این کارگاه‌ها طبق برنامه‌ریزی‌های ما هفته‌ای دو روز تعهد برپایی کارگاه داشت اما آنچنان محیط فراهم شده مناسب بود که ایشان گاها هفته‌ای چهار روز در کارگاه حضور داشت و به یاری هنرجویان در طرح و ایده و تولید اثر می‌پرداخت.

وی افزود: آنچه برای ما و هنرجویان بیش از آثار جذابیت داشت نحوه و مسیر برپایی کارگاه‌ها و تولید آثار بود چرا که نمونه موفق و مدل زیست زیبای هنری در این کارگاه‌ها محقق شد. البته گفتنی است که آثار تولیدی هم از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

فروزانفر  در پایان گفت: دلگرمی ما این است که خروجی این کارگاه‌های بیش از ۶۰ هنرمند جوانی است که امروز بر موضوع آینه‌کاری مسلط هستند و اگر این جریان ادامه داشته باشد دیگر هنر آینه‌کاری را یک هنر رو به فراموشی نخواهیم دانست.

علاقه‌مندان برای تماشای آثار نمایشگاه «ایوان آینه» می‌توانند از ۴ الی ۸ بهمن‌ماه هر روز ساعت ۱۰ تا ۱۹ به گالری خانه عکاسان حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه نرسیده به حافظ مراجعه کنند.