جاسم غضبان پور داور بخش عکس نوزدهمین جشنواره بین‎المللی هنرهای تجسمی جوانان در گفت و گو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: هر کشوری به داشتن نیروهای جوان، خلاق و پویای خود می‌بالد و هر چقدر برای این بخش سرمایه‌گذاری شود کم است چرا که آینده، فرهنگ و تمدن هر کشور به این نیروها وابسته است.

وی ادامه داد: امیدوارم این جشنواره نسبت به سال‌های گذشته متفاوت باشد هم از لحاظ رویکرد مخاطبین، شرکت کنندگان و هم توجه خود مسئولین، چرا که بخش اعظم جشنواره را مسئولین تشکیل می‌دهند. اهمیت جشنواره به این است که مسئولین دغدغه اصلی‌شان جشنواره باشد.

غضبان پور تصریح کرد: جشنواره‌ای موفق است که دبیرخانه دائمی فعالی داشته باشد و در طول سال کار کند و هنرمندان جوان را تشویق به کار کند و از همه نظر در اطلاع رسانی بین‌المللی با استفاده از شبکه‌های بین‌المللی تبلیغات و اطلاع رسانی درست و به موقعی داشته باشد تا جشنواره از حالت بسته خود درآید. این نگاه نیز نیازمند این است که دبیرخانه بین‌المللی برای جشنواره در نظر گرفته شود. باید با نگاه درست و اصولی به قواعد و اسلوب‌های جشنواره‌های بین‌المللی سایر کشورها نگاه کنیم و الگوهای درست و جا افتاده را حتی اگر شده با کپی برداری منطبق با شرایط کشور خود بازسازی کنیم تا برد و نفوذ بیشتری در جهت جشنواره‌های جهانی داشته باشیم.

داور بخش عکس جشنواره با اشاره به پتانسیل‌های موجود در عکاسی و تعداد شرکت کنندگان در بخش عکس عنوان کرد: در رشته عکاسی پتانسیل‌های زیادی وجود دارد و توان عکاسی در دهه‌های اخیر بسیار بالا بوده البته باید برای این توان ابزار را هم فراهم کرد. اما به جهت برخی اتفاقات اکثرا عکاسان تمایلی به شرکت و حضور در این جشنواره‌ها ندارند و به نوعی می‌توان گفت عکاسان دچار نوعی دلزدگی شده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به حضور داوران جوان در کنار اساتید نیز گفت: همین که جوانان جویای نام در کنار اساتید پیشکسوت حضور دارند و در گفتگو‌های داوران درباره آثار ارسال شده شرکت دارند و قضاوت می‌کنند باعث می‌شود که نیروی جدیدی بارور شود که در جشنواره‌های دیگر بتوانند حضور داشته باشند. کما این که در جشنواره‌های بسیاری در کنار هیات داوران، هنرمندان جوان نیز به عنوان دستیار حضور دارند. باید جوانان را تربیت کرد تا بتوانند مدارج بالا را طی کنند.

غضبان پور در پاسخ به این سوال که چقدر هنرهای دیگر در کنار هنرهایی مانند عکس و گرافیک مهجور مانده‌اند نیز اظهار کرد: فکر نمی کنم این گونه باشد و هنرهای دیگر مهجور مانده باشند همیشه تعداد بالایی از آثار شرکت کرده‌اند، جشنواره‌ها به بخش نگارگری، نقاشی ، حجم و خوشنویسی اختصاص یافته است. اما باید این نکته را در نظر داشت که اگر جشنواره‌ها از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شوند شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود.

انتهای پیام/32/31