مژگان طریقی مدرس دانشگاه و عکاس حوزه تحقیق و پژوهش در گفت و گو با خبرنگار هنر و اقتصاد هنرآنلاین اظهار کرد: برای آغاز و انجام یک پژوهش و تحقیق بیش از هر چیز فکر، پشتکار و صرف زمان لازم است. باید کتابهای مختلف و منابع عکاسی نه چندان زیاد این حوزه را مطالعه کرد. متاسفانه با وجود این که تاریخ عکاسی در کشورمان فاصله چندانی با کشورهای غربی ندارد ولی منابع موجود بسیار محدوداند.

وی درباره هزینه هایی که انجام پروژه های عکاسی پژوهشی و تحقیقی در بر دارد، گفت: عکاسی در این حوزه علاوه بر هزینه های رایج در عکاسی خرج های دیگری نیز در بر دارد. یعنی برای عکاسی کردن در حوزه پژوهشی و تحقیقی مانند هر حوزه دیگری به دوربین، لنز و تجهیزات گران قیمت عکاسی را نیاز داریم. از طرف دیگر باید برای پیدا کردن منابع مهم و قدیمی عکاسینیز بسیار هزینه کرد.

طریقی درباره چگونگی کسب درآمد و جبران هزینه های عکاسی در این حوزه می گوید: جبران هزینه های انجام شده در بخش پژوهش با چاپ کتاب و مقالات است که متاسفانه درآمد چندانی در این زمینه عاید عکاس نشده و در این بخش تنها جنبه معنوی کار باعث دلگرمی شود. شاید همین درآمد اندک و جبران نشدن هزینه ها موجب شده فعالان این حوزه شغل دیگری نیز برای خود برگزینند.

وی با اشاره به ابزار مورد نیاز برای عکاسی در این حوزه می گوید: در بخش پژوهش بیشتر از اینکه ابزار خاصی احتیاج باشد باید علاقه مندی و گذاشتن وقت برای تحقیق لازم است. پیدا کردن منابع معتبر کار آسانی نیست منابعی که شاید درشهرستانها و گاهی هم خارج از ایران مجبور به پیدا کردنش باشی، پیدا کردن عکس های قدیمی، روزنامه ها، سفرنامه های مصور، زمان زیادی را طلب می کند. در حال حاضر پیشرفت دنیای مجازی و اینترنت به بالا رفتن سرعت در تحقیق ها کمک می کند هر چند که گاهی اطمینان زیادی هم به صحیح بودن مطالب اینترنتی نیست.

این عکاس درباره سرمایه مالی اولیه عکاسی در حوزه تحقیقی و پژوهشی اظهار کرد: در این بخش مثل عکاسی در رشته های دیگر صرف هزینه کلان اولیه چندان لازم نیست. یک لب تاپ، عشق و علاقه، مقدار زیادی وقت، داشتن پشتکار فراوان، دانستن روش درست تحقیق، برای شروع یک کار تحقیقی کافی است البته گاهی در زمان انجام یک کار تحقیقی شاید مجبور شوید هزینه های پیش بینی نشده هم داشته باشید. یا خرید اثر یا کتاب های مختلف که خرید این موارد هزینه قابل توجهی را لازم دارد.

وی در پایان گفت:در حال حاضر در تمامی رشته های هنری داشتن سرمایه مالی حرف اول را می زند و برای عکاسی حر فه ای هم داشتن سرمایه اولیه نقش اول را بازی می کند بدون دوربین و وسائل اش تهیه عکس غیر ممکن است . هر چند که داشتن یک دوربین گران شما را یک عکاس خوب نمی کند.

انتهای پیام / 42