سرویس تئاتر هنرآنلاین// در سال 1386 سمیناری با همکاری دانشگاه" اوسنابروک" آلمان و دانشگاه تربیت مدرس انجام شد دبیر این سمینار دکتر محمدرضا خاکی بود وی در زمینه تحقیق تئاتر پداگوژی یکی از اساتید پیشگام بوده است در زیر گفت وگوی هنرآنلاین با وی را می‌خوانید:

تعریف تئاتر پداگوژی چیست؟

ترجمه آن آموزش و تربیت است اما از نظر من با این ترجمه "تئاتر پداگوژی" را محدود کرده‌ایم، زیرا پداگوژی اگر چه این دو را شامل می شود اما گستره وسیع تری دارد. واژه پداگوژی یک واژه فنی و شناخته شده است اگر بگوییم " تعلیم و تربیت" یا تعلیم و تربیت از طریق تئاتر و کاربرد هر واژه دیگری باعث دور شدن از معنای واقعی آن می‌شود. ترجیح می‌دهم این واژه را ترجمه نکنم زیرا اگر با ترجمه حق مطلب ادا نشود حتما نیاز به معادل سازی نیست. تئاتر پداگوژی آن چیزی که روی صحنه تئاتر و برای افراد خاص اجرا می‌شود نیست. هدف این رشته صرفا تربیت نویسنده، بازیگر و یا کارگردان نبوده، بلکه" تئاتر پداگوژی" دانش جدیدی است که با ایجاد فضای تعاملی در جامعه بسیاری از مشکلات دنیای جدید را کاهش می‌دهد و همین علتی برای پیشرفت روز افزون این رشته در کشورهای پیشرفته است. ما باید بدانیم "تئاتر پداگوژی" دانش و هنر است و به معرفی و شناخت نیاز دارد.

ایجاد این رشته نیازمند چه امکاناتی است؟

تئاترپداگوژی همانند تئاترهایی که در سالن اجرا می‌شوند، نیازمند سالن و امکانات سخت افزاری گران قیمت نیست. تئاتر پداگوژی قابلیت بسیار زیادی برای تطبیق خود با فضاهای موجود در جامعه دارد و در هر مکانی از جمله مهد کودک، مدرسه، خانه سالمندان، بیمارستان، زندان، باغ، استادیوم، مسجد و یا هرفضای دیگر قابل اجرا است.

از اهمیت ایجاد این رشته در جامعه بگویید؟

رشته پداگوژی دارای اهمیت بسیار است ، ما در جامعه جوان با نیروی بیکار روبرو هستیم که به علت ضعف در سیستم آموزشی ما بعد از پایان تحصیلات افرادی واقعا متخصص نیستند، ایجاد رشته تئاتر پداگوژیک می‌تواند ایجاد شغل و فضای تعامل فرهنگی و هنری کند.

از فعالیت‌ها در ایران در این زمینه بگویید؟

تعدادی از اساتید آلمانی به منظور انجام مطالعات و آشنا شدن با فضای تئاتری ما با هماهنگی دانشگاه تهران به ایران آمده بودند و ازدانشگاه‌های مختلف دارای رشته تئاتر از جمله سوره، هنر، و دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس بازدید کردند. به علت شرایط مناسب دانشگاه تربیت مدرس به صورت متمرکز با دانشگاه آلمانی وارد گفتگو و همکاری علمی شد، و قرار شد در پروژه تئاتر پداگوژی که در جهان که یک پروژه فرهنگی- آموزشی کاملا جدید است با آنها همکاری کنیم و بکوشیم تا بتوانیم هم از نظر آموزشی و هم از نظر فرهنگی و هنری با آنها تبادل نظر داشته باشیم. پس از آن من از طرف دانشگاه تربیت مدرس و پروفسور "آندره آس پوپه"،از طرف دانشکده پداگوژی لینگن مسئولیت انجام این پروژه را برعهده گرفته و مدیران این پروژه شدیم . قرار شد هر دوطرف کمک کنند تا رشته "تئاترپداگوژی" را در ایران دایر کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رشته با هزینه دانشگاه آلمانی دو سفر مطالعاتی را به آلمان داشتیم و به انجام یک پروژه کاری در چهارچوب تئاتر پداگوژی بین دانشجویان تربیت مدرس و دانشجویان دانشگاه لینگن توافق کردیم بنابراین در آن زمان یک اجرای مشترک زیر نظر مسعود دلخواه ازایران و پورفسور نادین گیس از آلمان آغاز شد و پروژه نمایشی مشترک "دژا وو" اولین بار در شهر اسنابروک در چهارچوب فستیوالی به نام "مورگن لند" به اجرا در آمد. این اجرای مشترک با حضور همکاران آلمانی در تالار مولوی نیز بروی صحنه رفت و با استقبال خوبی مواجه شد. ادامه پروژه تقاضای یک بورس کوتاه مدت و ایجاد امکان آن بود که باز هم من به عنوان مدیر گروه و مسئول پروژه تلاش کردم که بتوانم موافقت گروه آلمانی را برای دانشجویان خودمان فراهم کنم تا چند نفر از دانشجویان ما بتوانند به آلمان بروند و در دانشکده لینگن دانشگاه اوسنا بروک، به صورت عملی با این رشته آشنا شوند که خوشبختانه موافقت شد و دو نفر از دانشجویان ما برای استفاده از این بورس تحصیلی انتخاب شدند.

فردی که در این رشته تحصیل می‌کند چه نقشی در جامعه دارد؟

در تئاتر پداگوژیک ما از قبل تصمیم نمی گیریم که چه بکنیم. مربی تئاتر پداگوژی مطالعه می کند و می آموزد و در ارتباط با آن جامعه هدف قرار می گیرد تا متوجه دشواری های موجود آن شود، بعد دست به عمل می زند، او چیزی را به دیگران تحمیل نمی‌کند و به جای آن ها تصمیم نمی گیرد و با استفاده از دانش تئاتری خود با آن ها همراه می شود تا راه حل برای مسئله از طریق خودشان پیدا شود.

انتهای پیام/54/53