گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «شام خداحافظی» نوشته متیو دولاپورت و الکساندر دولا پتو لیر با ترجمه ساناز فلاح‌فرد و کار داریوش شهبازی از 20 دی ماه ساعت 18 در تماشاخانه هیلاج روی صحنه است و مهوانه آقاجانی، داریوش ‌شهبازی و احمد هاشمی در آن بازی می‌کنند.

داریوش شهبازی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب نمایشنامه «شام خداحافظی» به منظور اجرا گفت: این اثر برای نخستین بار در ایران روی صحنه می‌آید و این موضوع یکی از جذابیت‌های انتخاب این اثر برایم بود هرچند که «شام خداحافظی» چند بار توسط چند گروه دانشجویی خوانش شده بود. از دیگر جذابیت‌های این نمایشنامه برای من محتوای متن و کمدی جالب آن است و شخصیت «پی‌یر» را در این اثر بسیار دوست داشتم علاقمند شدم تا این نقش را خودم ایفا کنم.

 او با بیان اینکه این نمایشنامه از هم گسیختگی روابط اجتماعی را در قالب طنز بیان می‌کند، عنوان کرد: ازآنجا که این روزها شرایط اجتماعی بسیار تیره و تار است برآن شدم تا نمایشی طنز را روی صحنه آورم تا کمی حال و هوای مخاطب تئاتر تغییر کند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره موضوع و مضمون نمایش «شام خداحافظی» اظهار کرد: در شریطی که این روزها خانواده‌ها بیشتر تمایل به تنهایی دارند، این اثر به روابط دوستی می‌پردازد. در جایی از این نمایش چرخشی رخ داده و زن و شوهر دچار تلنگری شده و به خودشان می‌آیند و متوجه می‌شوند که به ارتباط با دوستان نیاز دارند.

2

شهبازی در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان در اجرا وفادار به نمایشنامه اصلی بوده است، تصریح کرد: از آنجا که نمایشنامه اصلی 120 صفحه است و مدت زمان اجرای آن بیش از دو ساعت می‌شد، به دلیل کم کردن تایم اجرا، پنجاه درصد وفادار به ترجمه نمایشنامه اصلی بودم اما صددرصد وفادار به محتوا بودم. نصف شدن مدت زمان نمایش منوط به اجرای نیمی از نمایشنامه بود و این موضوع بسیار خطرناک بود چراکه مجبور به آن بودم تا از پاره شدن رشته دراماتیک جلوگیری کنم و اتفاقات زنجیره‌وار پشت هم رخ دهد و قصه پرش نداشته باشد و این مسئله بسیار دشوار بود اما از نتیجه کار راضی هستم.

او درباره سبک و فضای اجرایی نمایش گفت: فضای اجرایی نمایش کاملاً رئال و کمدی است. این فضای رئال در طراحی صحنه نمایش نیز دیده می‌شود اما به دلیل محدودیت و مضیقه مالی  آنچه در نظر داشتم اتفاق نیفتاد اما به آنچه می‌خواستم نزدیک است.

این کارگردان فیلم کوتاه درباره ویژگی‌های نمایش «شام خداحافظی» یادآور شد: به نظر من بازی‌های روان و هماهنگ به دلیل مدت زمان طولانی تمرینات، از ویژگی‌های اصلی نمایش است. به اعتقاد من داینامیک نمایش بسیار بالاست و کاشت و برداشت هرلحظه در این نمایش انجام می‌شود و مخاطب مدام با اتفاقی جدید مواجه است و اثر بسیار پویاست.

داریوش شهبازی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: از آنجا که این نمایش تاکنون در ایران اجرا نشده بود کار ما بسیار دشوار بود و از این رو مجبور به تماشای اجراهای فرانسوی این اثر شدم هرچند که زبان آن را متوجه نمی‌شدم اما در فضاسازی بسیار به من کمک کردند.

3

در خلاصه داستان نمایش «شام خداحافظی» آمده است:  کلوت و پی‌یر تصمیم می‌گیرند با دادن شام خداحافظی از شر دوستانشون خلاص شن و برای اولین مهمانی بهترین دوستشان را دعوت می‌کنند اما...

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان: گلشن بدیعی، طراح صحنه: آتنا آدین،  منشی صحنه: مهسا محمودی و فاطمه‌یوسف‌زاده،  نورپرداز: علی ‌لطیفی،  مسئول نور و مسئول صدا:  امیرهوشنگ کریم‌نیا، طراح لوگو: فاطمه یوسف‌زاده،  طراح پوستر: احسان پیرولیان، انیمیشن: رعنا عابدی، طراح لباس: رعنا عابدی، تصویربردار و ساخت تیزر: امیر شعیبی، عکاس: مرضیه معتمدی‌فر و محمد وکیلی  و مدیر تولید: محمد ‌زنگنه.

علاقمندان به تماشای این نمایش «شام خداحافظی» می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.