گروه سینمایی هنرآنلاین: مراسم رونمایی از مستند «پشت دیوارهای این خانه» به کارگردانی لیلا جعفری و تهیه‌کنندگی ستاره اسکندری شامگاه روز ۲۲ دی همزمان با تولد ۸۴ سالگی استاد علی رفیعی با حضور بسیاری از چهره‌های فرهنگی و هنری در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در بخش ابتدایی این برنامه حاضران از نمایشگاه پوستر آثار علی رفیعی که در گالری تابستان خانه هنرمندان برپا بود، دیدن کردند و سپس در سالن شهناز این مجموعه جمع شدند.

ستاره اسکندری در ابتدای برنامه پیش از رونمایی از مستند «پشت دیوارهای این خانه» در سخنانی گفت: هرچقدر صبر کردم تا دکتر رفیعی برسد، نشد؛ گویا اتوبان صدر و مدرس شلوغ‌تر از این حرف‌هاست. به همین دلیل تصمیم گرفتیم ابتدا اکران فیلم را آغاز کنیم و بعد از آن در خدمتتان باشیم. 

در ادامه این برنامه مستند «پشت دیوارهای این خانه» برای حاضرین به نمایش گذاشته شد. 

پشت دیوارهای این خانه، یادگاری است از آنچه به ما آموختید

سپس اسکندری بار دیگر روی صحنه آمد و گفت: از طرف خودم، دوستان نمایش «خانه برناردا آلبا» و همه کسانی که برای ساختن این مستند تلاش کردند، یادداشت کوتاهی را برای دکتر علی رفیعی نوشتیم. او در ادامه متن احساسی را خطاب به علی رفیعی خواند و تولد او را تبریک گفت.

متن این یادداشت به این شرح است: « در این روزگار تلخ گزنده، در این روزهای شمع‌های روشن به یاد رفته‌ها، تولد شما نشان از برندگی نور است بر تاریکی که همیشه گفته‌اید زندگی بر مرگ پیروز است. زیبایی بر زشتی، خیال و رویا بر واقعیت. تولدتان دنیا را زیباتر می‌کند، اندیشه را بارورتر و عشق را جاری‌تر، تولدتان رنگ بر جهان خاکستری می‌پاشد. فصل از پی فصل. پشت دیوارهای این خانه، یادگاری است از آنچه به ما آموختید، تجربه شیرین گروه خانه برناردا آلبا که راهبرش شما بودید و هنوز که هنوز است خانه تئاتر را روشن نگاه می‌دارد، خانه‌ای که برای ما چراغش همیشه در دستان شماست. تولدتان مبارک این سرزمین است و ما شاگردان همیشه شما هستیم. در این میان سپاسگزار همراهانی هستیم که یاری‌مان کردند تا این مراسم را برگزار کنیم.»

علی رفیعی: اگر تئاتر کار می‌کردم، هیچ دردی نداشت!

در ادامه مراسم علی رفیعی روی صحنه رفت و در صحبت‌هایی گفت: آمادگی همه‌چیز را داشتم جز حرف زدن.

سپس مکث کرد و ادامه داد: هم به آن فکر کرده نکرده‌ام و هم دردی در کمرم به من مستولی شده است.

رفیعی چندثانیه‌ای سکوت کرد و سپس با بغض فراوان گفت: اگر تئاتر کار می‌کردم، هیچ دردی نداشت.

او که به شدت متاثر شده بود، چند ثانیه دیگر مکث کرد و قطرات اشک از چشمانش جاری شد؛ سپس بیان کرد: سخنرانی باشد برای بعد از اجرای آینده. خواهش می‌کنم بیش از این اصرار نکنید؛ چون نمی‌توانم حرف بزنم.

رجبی‌معمار: خانه هنرمندان در کنار علی رفیعی است

مجید رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان ایران و مدیر تماشاخانه ایرانشهر در ادامه این برنامه به دعوت ستاره اسکندری روی صحنه آمد و در سخنانی گفت: امشب بسیار خوشحال و مفتخریم که میزبان برنامه‌ای برای گرامیداشت و تولد جناب دکتر علی رفیعی هستیم. خانه هنرمندان همیشه در کنار ایشان است و اگر قابل بدانند به همه صورت در خدمتشان خواهیم بود. اگر بخواهند اجرایی به صحنه ببرند در اینجا به رویشان باز است. رجبی معمار در ادامه تابلویی را به مناسبت تولد علی رفیعی به او اهدا کرد.

پشت دیوارهای این خانه چه خبر است؟

مستند «پشت دیوارهای این خانه» روایتی کامل از چگونگی شکل‌گیری نمایش «خانه برناردا آلبا»؛ آخرین اثر به صحنه رفته از علی رفیعی را به تصویر کشیده و به گفته سازندگان منبع مهمی برای دانشجویان و دنبال‌کنندگان هنر نمایش به شمار می‌آید.

در این اثر، علی رفیعی در کنار دیگر عوامل تولید نمایش، سعی می‌کنند با توضیح درباره روند تولید نمایش «خانه برناردا آلبا»، صفر تا صد چگونگی روی صحنه بردن یک نمایشنامه را در مقابل دوربین بیان کنند. همچنین در میان توضیحات، بخش‌هایی از این اثر که سه سال پیش در تالار وحدت به صحنه رفت برای مخاطبان به نمایش گذاشته می‌شود.

علی رفیعی در بخش‌هایی از فیلم با تاکید بر این نکته که نمایشنامه «خانه برناردا آلبا» درباره دیکتاتوری فرانکو در اسپانیاست، می‌گوید، بیش از ۷۰ سال از نگارش این متن می‌گذرد، اما همچنان جامعیت دارد. گارسیا لورکا از نبود عشق در آن دوره می‌گوید. خشونت موجود در متن نیز متاثر از فقدان عشق است.

وی در بخش دیگر صحبت‌هایش با اشاره به اهمیت طراحی صحنه در نمایش‌های مختلفی که به صحنه برده است، می‌گوید: هیچوقت برای نمایش‌ها دکور نساخته است، بلکه تلاش کرده تا برای نمایشنامه‌های مختلف در صحنه، فضا خلق کند. او زیبایی‌شناسی در تئاتر را اصلی مهم دانسته و تاکید می‌کند که همه‌چیز در صحنه باید زیبا تصویر شود.

لیلا جعفری(کارگردان)، ستاره اسکندری(تهیه‌کننده)، فرزام شکاری(مجری طرح)، فرزین شکاری (مدیرفیلمبرداری و تدوین) عوامل تولید مستند «پشت دیوارهای این خانه» به شمار می‌آیند. 

کورش نریمانی، سیامک صفری، منوچهر شجاع، مریم سعادت، الهام کردا، حمید پور آذری، مائده طهماسبی،  افسانه ماهیان، مسعود پاکدل، هدی ناصح، رضا موسوی، المیرا دهقانی، ساقی عطایی، سام کبودوند، ابراهیم حسینی، داوود بنی‌اردلان و علیرضا تابش از جمله چهره‌های فرهنگی و هنری حاضر در این مراسم بودند.