گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار ستاره گودرزی با عنوان «گذار» در گالری اُ برپاست. گودرزی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه حدود ۲۵ اثر در این مجموعه به نمایش درآمده است که با تکنیک اکریلیک یا اکولین و گواش روی مقوا به وجود آمده‌اند، گفت: این مجموعه از سال ۹۶ آغاز شد و اگرچه گاهی میان کارها فاصله می‌افتاد اما در نهایت یک مجموعه به هم پیوسته را شکل دادند.

گودرزی ادامه داد: در این مجموعه مهم‌ترین مسئله برایم رها کردن ذهن بود. وقتی این کارها را انجام می‌دادم از قبل هیچ تصویری در ذهنم نبود و تصمیم نداشتم چیز خاصی بکشم، بلکه رها کردن ذهن و بروز ناخودآگاه برایم اهمیت داشت و اجازه دادم که ذهنم سریع‌تر از دستم حرکت کند. این کارها انتزاعی نیستند بلکه منظره‌هایی هستند که در تصاویر انتزاعی گم می‌شوند.

گودرزی افزود: من نقاش فیگوراتیو بودم و مجموعه اولم کاملاً فیگوراتیو بود. در مجموعه دوم تا حدودی حالت رهایی به وجود آمده بود اما آنچه باعث شد بیش از پیش خودم را رها کنم توجه بیشتر به رنگ بود. من در پروژه انیمیشن Loving Vincent شرکت داشتم و به مدت 6 ماه یکی از نقاشان آن پروژه بودم. برای آن کار مدتی روی نقاشی‌های ونگوگ تمرکز داشتم و همین مسئله باعث شد که توجهم خیلی بیشتر از قبل به رنگ جلب شود. این مسئله تأثیر زیادی بر من داشت و رنگ چنان اهمیتی پیدا کرد که از قصه‌پردازی و پرداختن به موضوع جدا شدم.

او درباره نحوه حضور خود در این پروژه گفت: این فیلم با حضور تعداد محدودی نقاش از چند کشور آغاز شد اما در یک سال پایانی تصمیم گرفته شد که تعداد بیشتری نقاش از سراسر جهان دعوت به کار شود. من آن زمان ساکن هلند بودم و نمونه آثارم را ارسال کردم و پس از پذیرفته شدن آن‌ها برای امتحان به لهستان رفتم. بعد از قبولی در آزمون نیز به مدت سه هفته آموزش دیدم و بعد وارد پروژه شدم. هم اکنون نیز در لهستان هستم و با فیلم دیگری از همان استودیو همکاری می‌کنم.

گودرزی درباره تاثیرات این تجربه بر آثار خود گفت: این پروژه باعث شد تمرکز من بر آثار ونگوگ بیشتر شود و نگاه او به رنگ را خیلی عمیق‌تر درک کردم. اما در بُعد تکنیکی تاثیری بر من نداشت زیرا در آن کار سعی کردیم بر اساس شیوه ونگوگ نقاشی کنیم.

او درباره مجموعه فعلی و میزان تأثیرپذیری از واقعیت گفت: این آثار کاملاً ذهنی هستند و اصلاً از عکس استفاده نکرده‌ام. برای من رهایی اهمیت زیادی داشت و زمانی که ذهن را رها می‌کنید ناخودآگاه به انتزاع نزدیک می‌شوید. البته محیطی که در مقاطع گوناگون در آن حضور داشتم نیز بر روی آثارم تأثیر داشت، به عنوان مثال مدتی که در شمال ایران بودم نقاشی‌های تحت تاثیر آن فضا بود و در آثار دیگری افق باز و طبیعت خالی هلند در کارهایم تأثیرگذار بود.

او درباره تکنیک آثار خود گفت: پیش از این مجموعه بیشتر از رنگ‌روغن و اکریلیک استفاده می‌کردم اما در این مجموعه با توجه به اینکه قطع کارها بزرگ نیست، می‌خواستم که هر اثر را در یک نشست به پایان برسانم، زیرا نمی‌خواستم که دوباره به یک کار برگردم و آن را قضاوت کنم یا تغییری در آن ایجاد کنم. شروع کارم با اکولین و گواش بود چون این دو ماده خیلی خوب در هم تنیده می‌شوند و تصادف نیز در آن‌ها بسیار مهم است و این مسئله برایم جذابیت زیادی داشت. پس از مدتی احساس کردم علاقه دارم که غلظت رنگ را وارد کارم کنم و به همین دلیل از اکریلیک استفاده کردم.

گودرزی درباره پالت رنگی آثارش گفت: سعی کردم رنگ‌ها را محدود کرده و از رنگ‌های پایه استفاده کنم و از ترکیب آن‌ها رنگ‌های دیگر به وجود آورم. به صورت آگاهانه از پالت رنگی محدود استفاده کردم اما اینکه چه رنگی را به کار ببرم معمولا در لحظه به وجود می‌آمد.

گودرزی ادامه داد: کارهای اولیه من با نوعی قصه‌پردازی همراه بود و همیشه فیگور انسان در کارهایم وجود داشت، اما پس از آن به صورت خودخواسته به سمت خالی کردن فضا از همه آن‌ها رفتم. آن زمان موقعیت روحی و ذهنی من این مسئله را ایجاب می‌کرد ولی فکر می‌کنم باز هم ممکن است فضای قبلی به کارهایم برگردد و با این فضای فعلی ترکیب شود، زیرا من نقاشی انتزاعی نیستم.

نمایشگاه آثار ستاره گودرزی تا ۲۱ دی در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ برپاست.