گروه معماری هنرآنلاین: شرکت‌های معماری Snøhetta و ECADI  بعد از برنده شدن در مسابقه طراحی بین‌المللی سال ۲۰۱۸، ماموریت یافتند یک کتابخانه مرکزی جدید در پکن طراحی کنند که به بازدیدکنندگان فضایی معاصر برای یادگیری و به اشتراک گذاشتن دانش ارائه می‌دهد و همزمان از فرهنگ غنی چین تجلیل می‌کند.

این کتابخانه استانداردهای جدیدی از جمله طرح‌های مبتنی بر فناوری و استفاده از مواد محلی و همچنین یک محفظه شیشه‌ای ۱۶ متری که اولین پروژه با نمای شیشه‌ای در چین است را طراحی کردند. این کتابخانه با فضاهای پلان باز طراحی شده تا یادگیری، تبادل اطلاعات و بحث‌های آزاد به راحتی صورت پذیرد. طراحی این کتابخانه به شکل یک سایبان بزرگ است که از جنگل‌های انبوه الهام گرفته شده است.

رتبه بندی طراحی

 به دلیل نمای شفاف ساختمان، فعل و انفعالاتی که در داخل کتابخانه رخ می‌دهد برای رهگذران قابل مشاهده است و آنها را به فضای باز آمفی تئاتر دعوت می‌کند. یکی از ویژگی بارز این پروژه،  حجاری شدن سایبان آن تا سقف است. در زیر سقف یک منطقه با چشم‌انداز پلکانی دیده ‌می‌شود که به عنوان یک منطقه استراحت غیررسمی عمل می‌کند، جایی که مردم می توانند زیر درخت بنشینند و مطالعه کنند.

رتبه بندی طراحی

در داخل ساختمان، یک دره مرکزی ستون فقرات کتابخانه را تشکیل می‌دهد که به عنوان گردش اصلی از ضلع شمالی به سمت جنوب ساختمان عمل می‌کند و مردم را به سمت تمام فضاهای مربوطه در بالا و زیر چشم‌انداز فضای مطالعاتی هدایت می‌کند.

هر ستون درخت مانند یک جز از تکنولوژی ساختمان است که با یک سیستم فناوری توزیعی، آب و هوای فضای داخلی، روشنایی، آسایش صوتی و دفع آب باران را کنترل می‌کند. سقف شامل عناصر ساختمانی فتوولتائیک یکپارچه (BIPV) است که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای تولید انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌شود. شیشه در  دیوارهای شرقی و غربی کتابخانه تا پایین کشیده شده  و با یک دستگاه آفتابگیر فعال در نماهای جنوبی و غربی تکمیل شده است. در این پروژه از مولفه‌های مدولار با یک شبکه ساختاری برای ستون‌ها و سقف استفاده شده است.

رتبه بندی طراحی