گروه موسیقی هنرآنلاین: دی‌ماه ۱۴۰۰ آغاز دورانی تازه در موسیقی ایران است. چرا که پس از دو سال کرونازده که جز جزیره کیش تقریبا هیچ جغرافیایی در ایران اجازه برگزاری کنسرت نداشت، اکنون دور تازه برنامه‌های موسیقی آغاز شده است. نکته جالب در این آغاز دوباره، افزایش قیمت نجومی بلیت‌هاست. طبیعتا این اتفاق باعث حذف این تفریح ساده از سبد فرهنگی بیشتر خانواده‌های ایرانی است که همه می‌دانیم به دلیل تحریم و شرایط اقتصادی که کرونا باعث و بانی آن بوده با چه مشکلاتی مواجه هستند.

بلیت‌های ۴۵۰ هزار تومانی!

در حال حاضر قیمت بلیت این کنسرت‌ها از ۸۰ هزار تومان شروع می‌شود و به ۴۵۰ هزار تومان هم می‌رسد. این در حالی است که دو سال قبل این قیمت از ۲۰۰ هزار تومان بیشتر نبود. در این بین کنسرت‌های پاپ افزایش بیشتری را اعمال کرده‌اند. در بین کنسرت‌هایی که از ابتدای دی‌ برگزار شده، همچنان نجومی‌ترین قیمت‌ها برای جزیره کیش است. بر این اساس، قیمت بلیت کنسرت بابک جهانبخش از ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان، آرش و مسیح از ۱۸۰ تا ۴۵۰ هزار تومان و بهنام بانی از ۱۵۰ هزار تا ۴۵۰ هزار تومان است که گفته می‌شود همه آنها فروش رفته است.

نرخ بلیت کنسرت خوانندگان دیگری چون سینا شعبانخانی، رضا بهرام، مهدی احمدوند، روزبه نعمت‌اللهی، هوروش‌بند و محسن ابراهیم‌زاده که عموما در تهران روی صحنه رفته‌اند، از ۱۰۰ تا ۳۹۵ هزار تومان است. کنسرت‌های علی یاسینی و رضا صادقی هم با قیمت‌های ۱۹۰ تا ۳۸۰ هزار تومان عرضه شده و بر مبنای اخبار انتشار یافته همگی به فروش رسیده است.

البته در بین این خوانندگان، بلیت کنسرت حسین صفامنش در تالار وحدت با پایین‌ترین نرخ عرضه شد و از ۸۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان به فروش رسید. بلیت کنسرت گروه ماخولا در برج آزادی هم با قیمت ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار تومان عرضه شده است.

کنسرت‌های پیش رو

بر مبنای برنامه اعلام‌شده در سایت ایران کنسرت، کنسرت حسین صفامنش در دور تازه اجراهای خود در تالار وحدت در روزهای ۲۲ و ۲۳ دی با قیمت ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. سینا ذکایی هم ۲۸ دی در تالار وحدت برنامه اجرا می‌کند و قیمت بلیت این کنسرت از ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است.

مهدی احمدوند ۲۲ دی در سالن همایش ایرانیان در دو سانس میزبان علاقمندان و قیمت بلیت کنسرت او ۱۰۰ تا ۳۹۵ هزار تومان است. امید حاجیلی دیگر خواننده‌ای است که ۲۷ دی در دو نوبت در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برنامه اجرا می‌کند و بلیت این کنسرت از ۱۴۰ تا ۳۹۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

ارکستر سمفونیک تهران در دوره تازه اجراها به رهبری نصیر حیدریان هفتم و هشتم بهمن میزبان علاقمندان می‌شود و بلیت اجرای این کنسرت از ۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در حال فروش است. علاوه بر این، هوروش‌بند ۲۳ دی در جلفا با قیمت بلیت ۱۰۰ تا ۲۸۰ هزار تومانی و مسعود صادقلو ۲۱ دی در فردیس با قیمت بلیت ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی برنامه دارند.

قیمت‌هایی که اینجا مرور کردیم، از اتفاقی تازه در بازار موسیقی ایران خبر می‌دهد؛ چرا که پس از این می‌توان کنسرت رفتن را هم یک تفریح اشرافی دانست که فقط گروهی خاص از جامعه توان پرداختن هزینه‌های آن را دارند. اگر هزینه رفت و آمد و یک وعده پذیرایی بیرون از خانه را هم به بهای بلیت کنسرت بیفزاییم، یک خانواده سه چهار نفری شاید باید بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان برای سرگرمی محبوب هزینه کنند.