به گزارش هنرآنلاین، امیر راد دبیر هنری جشنواره درباره رویکرد داوری در رشته‌های دهگانه جشنواره میزان سخت‌گیری در انتخاب آثار گفت: در بخش طوبای زرین که شامل رشته‌های جداگانه و رسانه محور است و هر رشته داوران خود را دارد تأکید بر کیفیت است و از ابتدا اعلام کردیم که اصلاً کفی برای انتخاب آثار در نظر نگرفته‌ایم. یعنی کیفیت آثار آن‌قدر برایمان مهم است که پس از بررسی آثار دریافتی حتی ممکن است در یک رشته هیچ اثری انتخاب نشود.

مدیر هنری جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: برای داوری آثار نیز در بعضی از رشته‌ها می‌توان به تصویر اثر متکی بود، بنابراین کیفیت تصویر ارسالی اهمیت زیادی دارد. اما در رشته‌های دیگری مانند هنر‌های جدید ما در مرحله اول با یک طرح مواجه هستیم، بنابراین شیوه داوری متفاوت است. در این رشته هنرمند ابتدا طرح خود را ارائه می‌دهد و بعد برای توضیح اثرش دعوت می‌شود و پس از آن مرحله پیش‌نمایش کار انجام می‌شود، زیرا در این شاخه هنری باید کارکرد اثر در فضا به‌صورت فیزیکی بررسی شود. همچنین آثار قبلی هنرمندان و بیوگرافی و رزومه کاری آن‌ها نیز در مواردی می‌تواند مؤثر باشد. گاه داوران درباره بعضی از آثار اختلاف نظر جدی دارند و با مراجعه به سابقه کاری هنرمند می‌توانند تصمیم بهتری گرفته و انتخاب بهتری انجام دهند.

راد درباره بخش‌های دیگر جشنواره مانند نظامی گنجوی، کیوریتوریال و... گفت: در جشنواره چهاردهم علاوه بر وجود بخش کیوریتوریال، بخش‌های جانبی ایثار و فداکاری، آینه در آینه و نظامی گنجوی وجود دارد که هر کدام دبیران مجزا دارند. آن‌ها در حال پیش بردن کار هستند و مراحل اولیه کار‌ها در هر بخش انجام شده است.

او درباره اهمیت هویت بصری جشنواره و خروجی‌های تصویری و گرافیکی آن گفت: در حوزه هنر معاصر دیگر با یک تصویر مواجه نیستیم، بلکه مجموعه‌ای از تصاویر را در کنار هم داریم. هویت بصری از کل فضای نمایشگاه جدا نیست بلکه جزئی از کل رویداد است. بنابراین باید در آن همراهی و سنخیت با نگاه کلی به جشنواره وجود داشته باشد و با نگاه دبیران به مسأله هنر مرتبط باشد. هویت بصری معنا دهنده به کل رویداد است و از این نظر اهمیت ویژه‌ای دارد. در جشنواره امسال نیز تم رنگی مشخص شده و المان‌های گوناگون برای تولیدات بصری تعیین شده است.

راد درباره چیدمان جشنواره و تغییرات آن نسبت به دوره‌های گذشته گفت: برای چیدمان جشنواره نمی‌توان از الان به طور قطعی صحبت کرد زیرا هنوز همه آثار با هم دیده نشده‌اند و چیدمان نهایی به آثار رسیده و شکل پروژه‌ها بستگی دارد. اما تصمیماتی برای این مسأله گرفته شده است که بر اساس نگاه کلی ما به مسأله هنر و رویکرد هنری است که مشخص کرده‌ایم. تا جایی که فضا امکان دهد از چیدمان‌های منفک، جدا خواهیم شد و سعی می‌کنیم با استفاده از آثار گوناگون فضاسازی را به شکل یکپارچه انجام دهیم.

درباره جایگاه و وظیفه دبیر هنری در این جشنواره گفت: وظیفه اصلی دبیر هنری در جشنواره هنر‌های تجسمی فجر آن است که رویکرد هنری جشنواره را تعریف کند. این که جشنواره امسال با چه نگاهی به هنر باید شکل بگیرد و مثلاً اینکه تأکید بر هنر معاصر یا هنر ملی باشد و جایگاه هر کدام به چه شکل است، بر اساس دیدگاه دبیر هنری شکل می‌گیرد. پیشنهاد دبیران و داوران هر بخش نیز بر عهده دبیر هنری جشنواره است و مدیریت جلسه داوری و شورای دبیران نیز با اوست. هر سال بخش‌های جانبی در جشنواره وجود دارد که وجه هنری آن‌ها نیز بر عهده دبیر هنری است. بخشی از خروجی‌های جشنواره مثل تولیدات تصویری، کتاب و بولتن؛ بخش‌های دیداری جشنواره مانند هویت بصری؛ چیدمان نمایشگاه و... تحت نظر دبیر هنری است تا در نهایت همه آن‌ها با آن نگاه و رویکرد اولیه‌ای که در نظر گرفته شده بود هماهنگ باشند.

مهلت ارسال آثار هنرمندان به جشنواره به پایان رسیده است و مرحله انتخاب آثار از ۱۹ دی‌ماه آغاز می‌شود. چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر از روز ۱۵ بهمن‌ماه به دبیر کلی سیدعباس میرهاشمی نمایش خود را آغاز می‌کند.