به گزارش هنرآنلاین، برنامه «به وقت ایران» روز یکشنبه ۱۲ دی‌ماه در حالی روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت که مهدی اسماعیلی رییس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مهمانان این برنامه بودند.

در بخشی از این برنامه مهدی اسماعیلی در پاسخ به پرسش مجری و کارشناس برنامه درباره برنامه‌های کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره آموزش و پرورش در دوران پساکرونایی گفت: تحول، تغییر و جبران مشکلاتی که ویروس کرونا بر نظام آموزشی کشور وارد کرد، باید در چند مرحله اتفاق افتد؛ در ابتدا محتوا تغییر کند و کتاب‌های‌مان به نوعی مرور درس‌های سال‌های گذشته باشد چراکه یادگیری آن‌ها برای پایه‌های بعد الزام‌آور است و آموزش و پرورش نباید مانند سال‌های گذشته همان کتاب‌ها را به دانش‌آموزان ارایه دهد.

او ادامه داد: شیوه‌های تدریس باید تغییر کند؛ از آنجایی که محتوا عوض می‌شود، باید شیوه‌های تدریس جدید نیز به معلمان آموزش داده شود تا با شیوه جدید، محتوایی جدید را آموزش دهند. همه این مسائل استخراج بررسی‌های بسیار در این باره است.

رییس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نباید فضای مجازی و سامانه‌های آموزش مجازی را در دوران پساکرونا از دست دهیم و آموزش ترکیبی را پیش گیریم، این مساله یکی از الزام‌های آموزشی ماست. از طرف دیگر دانش‌آموزان نیز باید مهارت‌های شیوه‌ جدید آموزشی را یاد گیرند. اگر بخواهیم آموزش و پرورش را توانمند کنیم باید رویکردها و نگاه‌های مربوط به آن را تغییر دهیم.

در ادامه حکیم زاده تصریح کرد: قطعا وزارت آموزش و پرورش برای دوران پساکرونا برنامه‌هایی دارد. تجربه ۲ سال شیوع ویروس کرونا به ما نشان داد که ارزش‌های مدرسه بسیار بیشتر از چیزی‌ست که پیش از این تصور می‌شد، هیچ فناوری پیشرفته‌ای نمی‌تواند جای معلم و تعامل دوست با دوست را گیرد. فرزندان ما به سمت راحت‌گرایی افراطی رفته‌اند که باید چندین برنامه را برای بررسی این مساله درنظر گیریم. 

او در پایان صحبت‌های این بخش خاطرنشان کرد: در دوران کرونا متوجه شدیم که فضای مجازی می‌تواند به‌عنوان یک منبع مکمل به غنی‌سازی یادگیری و تنوع بخشیدن به منابع یادگیری شناخته شود، معلمان ما در سراسر کشور محتواهای چند رسانه‌ای را در شبکه شاد ایجاد کردند که پیش از این دیده نشده بود.