گروه سینمایی هنرآنلاین: دریالعل در ابتدای این نشست گفت: موضوع نشست ما فیلم «مسیح، پسر مریم» نیست، بلکه این یکی از موضوعاتی است که درباره آن صحبت می‌کنیم. موضوع نشست بررسی مسیری است که در این مدت در سازمان اوج طی کردیم تا ببینیم آیا به اهداف خود در این دو سال رسیدیم یا خیر. سازمان اوج در ده سال گذشته فیلم‌های سینمایی متعددی را تولید کرده و در جشنواره‌های مختلف سینمایی کشور حضور داشته است. اما در این دو سال اخیر سعی کردیم مسیر تولیدات خود را تغییر دهیم.

وی افزود: در واقع اکنون کرونا شرایطی ایجاد کرده که ما ۳۰۰ فیلم در صف اکران داریم. به همین دلیل ما ریل تولیدات خود را به سریال تغییر دادیم ولی برای اینکه چراغ سینما خاموش نشود، صحنه را ترک نکرده و در این مدت نیز آثاری را تولید کردیم، فیلم «مسیح پسر مریم» از همین تولیدات است.

مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان رسانه‌ای اوج در ادامه بیان کرد: اکنون ۳۰ سریال در دستور کار داریم که بخشی از آن برای صداوسیما و بخشی دیگر برای عرضه در وی او دی‌هاست. باید بدانیم که دلیل اصلی این تغییر رویه رکود سینماست و اینکه بازگشت سرمایه اتفاق نمی‌افتد. حرف خوب را باید در مدیوم درست آن زد که شنیده شود. متاسفانه در این مدت شرایط سینما به‌گونه‌ای نبود که بتوانیم حضور پررنگ‌تری داشته باشیم.

دریالعل در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه متاسفانه شاهد پایین آمدن کیفیت آثار تولیدی سازمان صداوسیما هستیم، گفت: به زودی سریال «مستوران» که تولید سازمان اوج است از تلویزیون پخش می‌شود و ما می‌توانیم درباره کیفیت آن صحبت کنیم. این سریال نشان می‌دهد می‌شود با پول‌های ارزان‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنید آثار خوبی تولید کرد. البته ادعای کیفیت الف ویژه نداریم ولی مستوران به نسبت آثار تولیدی تلویزیون با بودجه‌ای مشابه ساخته شده و اثر باکیفیت‌تری است.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد سازمان اوج تنها معطوف به صداوسیما نبوده، ادامه داد: علاوه بر صداوسیما، آثاری را برای عرضه در وی‌او‌دی‌ها نیز حضور داریم. این کار را هم وظیفه خود می‌دانیم و هم برای بازگشت سرمایه به سمت آن می‌رویم. این موضوع را در آثار تولیدی سازمان اوج می‌توان دید. اکنون فیلم «منصور» فروش سه میلیارد را رد کرده و یک و نیم میلیارد در فروش‌های دیگر خود داشته است. این تازه ابتدای کار این فیلم بوده و در ادامه به فروش بیشتری نیز دست پیدا می‌کند.

این مدیر سینمایی با بیان اینکه سازمان اوج ترجیح می‌دهد در جشنواره‌ای حضور نداشته باشد، اما آثاری را تولید کند که از کیفیت خوبی برخوردار باشد و توسط مخاطبان دیده شود، عنوان کرد: از بین آثار راهیافته در جشنواره فیلم فجر، حداقل ۴ فیلم تقاضای مشارکت از ما را داشتند اما نپذیرفتیم. چراکه کار ما تولید است نه مشارکت. ما از ابتدا برای تمام راه تولید یک فیلم برنامه‌ریزی می‌کنیم. به عنوان مثال اکنون دوبرابر پولی که برای تولید فیلم «پسر دلفینی» هزینه کردیم را فروختیم.

 مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان رسانه‌ای اوج ادامه داد: اکنون سازمان اوج در نقطه‌ای ایستاده که ارزآوری هم می‌کند. بنابراین در حال تلاشیم تا از راه عرضه آثار خود ارزآوری هم داشته باشیم. در اینجا برای درآمدزایی برنامه‌ریزی می‌شود. به همین دلیل حضورمان را در حوزه سریال پررنگ کردیم. البته همانطور که گفتم سینما را هم رها نکردیم؛ امسال چند طرح و فیلمنامه را شروع کردیم که جلوترین آنها فیلم «مسیح پسر مریم» بود.

دریالعل درباره حواشی کنار گذاشته شدن فیلم «مسیح، پسر مریم» از چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: هر جشنواره‌ای قوانینی دارد و افراد بر اساس آن حضور پیدا می‌کنند. اینکه فیلم پذیرفته نشده برای ما جای ناراحتی ندارد. چون هیات انتخاب می‌تواند انتخاب کند. اتفاقی که اکنون شاهدیم، صحبت‌های متناقض افراد درباره کنار گذاشتن فیلم است. در واقع در روزهای گذشته شاهد تعارض در گفتار هیات انتخاب بودیم. به صورتی که هر کدام یک روایت را ارائه می‌دهند. اگر شما دلیل کنار گذاشتن این فیلم را فهمیدید ما هم فهمیدیم. این تعارض نشان از بی صداقتی است. یا سکوت کنید و بگویید سلیقه ما نبود یا دلیل واقعی آن را بگویید. این حق ماست که بدانیم فیلم چرا کنار گذاشته شده است.

وی افزود: رسم امانت در هر جشنواره‌ای این است که فیلم را تعریف نکنند. اکنون همه بخش زیادی از داستان فیلم ما را می‌دانند. این نمونه بارز بی‌اخلاقی است که فیلم ما را به همان مدلی که دوست دارید در رسانه‌ها تعریف می‌کنید. تا امروز چندین نفر تماس گرفته و گفتند که فیلم ما را دیدند، به چه حقی فیلم را به نمایش گذاشتید؟! این رفتارها ناراحت‌کننده است. اینکه فیلم را کنار گذاشتند حق جشنواره فجر است اما اینکه به فیلم ما به این صورت دروغ ببندند و به آن حمله کنند بی اخلاقی است.

مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان رسانه‌ای اوج در ادامه گفت: چند روز قبل از اعلام اسامی آثار جشنواره به ما گفتند با این متن بگویید که به جشنواره فجر نمی‌رسید. ما گفتیم این کار را نمی‌کنیم، اگر فیلم مورد پسند شما نیست، آن را قبول نکنید. تصمیم داریم «مسیح، پسر مریم» را اواسط جشنواره فجر به صورت خصوصی برای اهالی رسانه اکران کنیم، در کنار این کار فیلم‌های جشنواره نیز به نمایش گذاشته و سلیقه هیات انتخاب هم مشخص می‌شود. آنها مرد باشند و پای انتخاب خود بایستند، ما هم پشت انتخابی که کردیم می‌ایستیم. ولی بایستند و بعد از جشنواره بگویند هر فیلمی چرا از جشنواره کنار گذاشته شده است. هر اتفاقی متر و مقیاسی برای صحبت دارد‌ و باید این قواعد رعایت شود.

دریالعل در ادامه بیان کرد: سازمان اوج اینقدر شجاعت دارد که اگر کاری بسازد و نشود، مسئولیت آن را قبول می‌کند ولی در مورد پسر مریم می‌گوییم کار شده است. ما پای کاری که همه از ابتدا از سختی آن می‌گفتند، ایستادیم و اکنون از این تصمیم راضی هستیم. این فیلم با رقم 5 میلیارد و 700 میلیون تومان و توسط یک جوان دهه هفتادی کارگردانی شده است. یک فیلم کاملا لوباجت که درباره زمان قبل از انقلاب است. این اولین بار نیست که جشنواره فجر، فیلمی از سازمان اوج را کنار می‌گذارد، این اتفاق در گذشته هم رخ داده ولی ما هیچگاه اعتراض نکردیم. به عنوان مثال فیلم «لباس شخصی» از مسابقه کنار گذاشته شد و امروز همه می‌گویند اشتباه کردیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره هجمه رسانه‌ای که توسط عضو هیات انتخاب درباره موضوع این فیلم وارد شده است، عنوان کرد: ما در رسانه سکوت کردیم تا ببینیم آنها چه می‌گویند. آیا ما اصلا سوژه یک فاحشه‌خانه را نمی‌توانیم نشان دهیم، می‌توانیم. اینکه تصور آقای افخمی از فاحشه و فاحشه‌خانه چیست را من نباید پاسخ دهم، می‌گویم بروید و مستند قلعه کامران شیردل و عکس‌های کاوه گلستان را ببینید تا مشخص شود. بعد از آن آقای افخمی در مورد تصور خود توضیح دهند.

این مدیر سینمایی با تاکید بر اینکه در صحبت‌هایی که داشتند اعلام شده که فیلم مشکل پروانه نمایش ندارد پروانه ساخت خود را نیز از همین دولت گرفته است، گفت: ما تا ۲۴ ساعت قبل از اعلام فیلم‌ها در لیست بودیم. اینکه چطور می‌دانیم، همانطور که اخبار را خبرنگاران می‌شنوند ما هم می‌شنویم. شاید سطح دسترسی ما بالاتر هم بوده است. اینکه چرا فیلم از لیست بیرون آمده مشخص نیست و شخصا در این باره چیزی نمی‌دانم. مشخصا علاقمندم از آقای افخمی دربار فیلمی که ایشان سیزده سال پیش درباره امام ساختند توضیح دهند. آیا بعد از ۱۳ سال حق ما نیست که بدانیم چه اتفاقی درباره این فیلم افتاده است.

وی در بخش دیگری از این نشست درباره رای طلایی یک نفر که درباره فیلم‌های جشنواره اعمال شده است، بیان کرد: درباره رای طلایی نمی‌توانم نظر بدهم، چون نمی‌دانم چیست. اما در مصاحبه آخر اعضای هیأت انتخاب گفته شد چرا قهرمان فیلم اکت دارد و کار فرهنگی نمی‌کند؟ واقعا نمی‌دانم به مشاوری که نمی‌فهمد مسیر قهرمان باید به یک عمل ختم شود، چه بگویم و چگونه با او دیالوگ برقرار کنم؟ آیا شهید اندرزگو، نواب صفوی و کوچک جنگلی کار فرهنگی می‌کردند؟

دریالعل در ادامه صحبت‌هایش تأکید کرد: سالی که گذشت یک ریال بودجه تولیدی نگرفته‌ایم، ما هم می‌توانستیم سرمایه را در فیلم‌هایی دپو کنیم اما به بازگشت سرمایه فکر می‌کنیم. امسال یک فیلم سینمایی تولید کردیم، اما اگر ببینیم اوضاع بهتر می‌شود بیشتر تولید می‌کنیم. حجم تولیدات در سال‌های بعد بهتر می‌شود اما همین گفته برای الان است و همه چیز به حال سینما بستگی دارد. اکنون مینی سریال مناسبتی نائله را در حال تولید داریم که محرم روی آنتن می‌رود. نائله یک سریال ۱۰ قسمتی و بودجه آن در حد بودجه سریال‌های تلویزیون است اما توقع کاری در حد کارهای تاریخی داشته باشید. همچنین قرار است سریالی درباره  شهید بروجردی ساخته شود که به زودی خبرهای بیشتری از آن اعلام می‌کنیم.

این مدیر سینمایی سازمان اوج در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره ردیف بودجه صد میلیاردی دولت برای سازمان «اوج» گفت: سال پیش هم این مقدار در ردیف بودجه بوده است، این عدد حالا نه کم و نه زیاد شده اما از این ردیف بودجه یک هزار تومانی به ما اختصاص پیدا نکرده است. هرکسی یک هزار تومانی از این بودجه را پیدا کرد برای خودش. ضمن اینکه این بودجه، بودجه تولیدی است. آن ۱۸ میلیارد تومانی که آقای محمدحسنی گفت، بودجه ساختاری اوج بود. آن بودجه ۱۰۰ میلیاردی ردیفش متفاوت است، البته ما امید داریم آن را به ما بدهند. اما از تصویب تا تخصیص راه بسیار است. صد میلیارد هزینه تولید یک سریال در پلتفرم است که امروز هزینه می‌شود.