گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «قصه ظهر جمعه» نوشته سیدمحمد ‌مساوات و کار راحله ‌شمس‌‌آبادی، به تهیه‌کنندگی اسماعیل ‌رضوی از 30 آذر ماه ساعت 18:30 در سالن شماره دو پردیس تئاتر سپند روی صحنه رفته و هادی ‌عامل، عرفان جوادی، حمید ایزدپناه، مریم علی‌نیا، رز مریم کاظمی، معصومه احمدزاده، مهسا محمدکاظم، مجتبی بتوندی، بهاره خالقی و حمیدرضا عرفانیان بازیگران آن هستند.

راحله شمس‌آبادی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب نمایشنامه «قصه ظهر جمعه» برای اجرا گفت: آشنایی من با این نمایشنامه به اجرایی که نسیم ادبی چند سال پیش از این اثر، نوشته سیدمحمد مساوات داشت، برمی‌گردد و از آن زمان این متن در ذهن من ماند. دو سال بود که به دلیل کرونا هیچ‌گونه فعالیتی نداشتم. برای شروع تصمیم گرفتم از اجراخوانی آثاری که دوست دارم آغاز کنم.

او در ادامه افزود: نمایشنامه «قصه‌ ظهر جمعه» را مطالعه کردم و دو اجراخوانی با آن انجام دادم و از آنجاییکه اجرای ما جزو آثار برتر شد تصمیم به اجرای عموم آن گرفتم. علت علاقه‌ام به این متن این بود که داستان یک خانواده ایرانی که دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند را روایت می‌کند. آن هم خانواده‌ای که در دهه‌ شصت زندگی می‌کنند. علاوه بر فضای نوستالژیک آن، نهیبی که نویسنده به خانواده‌ها می‌زند که چگونه مشکل مالی می‌تواند، بنیان یک خانواده را از ریشه نابود کند، برای من بسیار جالب بود، چرا که موضوع روز جامعه ما است.

3

شمس‌آبادی درباره موضوع و مضمون این نمایش عنوان کرد: در شروع نمایش، یک خانواده پر جمعیت ایرانی را در دهه شصت مشاهده می‌کنیم. روز عروسی «آزاده»، دختر کوچک خانواده است و همه مشغول تدارک مهمانی هستند. اما «آزاده» راضی به این ازدواج نیست و تنها به خاطر برادر بزرگترش، «هاشم» که بدهی دارد تن به این وصلت داده. ماجرا تا آنجا پیش می‌رود که «قدرت» برادر دیگر خانواده، پی به نقشه‌های شوم «هاشم» و «افشین» داماد بزرگتر خانواده می‌برد و مانع از برگزاری مراسم عروسی می‌شود.

او درخصوص سبک و فضای اجرایی این نمایش اظهار کرد: نمایشنامه کاملاً اثری رئالیستی است، چه در سبک بازی بازیگران و چه در فضا و حال و هوای اثر. اما رویکرد ما در طراحی صحنه و آکسسوار مینیمالیستی است. به گونه‌ای که از طراحی خانه دهه شصتی فقط چند عنصر مهم را قرار داده‌ایم و باقی فضاسازی را به عهده تخیل مخاطب گذاشته‌ایم. فرش به عنوان یک عنصر مهم در صحنه حضور دارد اما تکه تکه و جدا از هم است، که نشانه‌ای از گسست روابط بین اعضای خانواده است. استفاده از تراس و حصیر علاوه بر ایجاد فضای نوستالژیک، بُعد دیگری به اجرا بخشیده.

1

این کارگردان جوان همچنین اضافه کرد: همینطور در استفاده از آکسسوار یک تور بزرگ در صحنه تعبیه شده که تور سر عروس است و نشانه‌ای از بخت است و شخصیت‌های زن در طول اجرا با دوختن تور عروس به نوعی در حال دوختن بخت او هستند و همگی تلاش دارند او را روانه خانه بختی کنند که خودش راضی نیست و در نهایت این تور در دعوای پایانی زیر دست و پای شخصیت‌ها از بین می‌رود.

او ضمن بیان اینکه در اجرای نمایش وفادار به متن بوده‌ام، اظهار کرد: البته بخش بسیار کوچکی از آن را حذف کردم اما باقی اثر به طور کامل اجرا می‌شود.

شمس‎‌آبادی درباره ویژگی‌های این نمایش گفت: من فکر می‌کنم یکی از ویژگی‌های این اثر، بازی یک دست و طبیعی بازیگران است. مخاطبان ما با تک تک شخصیت‌های نمایش ارتباط می‌گیرند چراکه چنین شخصیت‌هایی را در خانواده و فامیل خود بارها دیده‌اند. طراحی صحنه مینیمالیستی و لباس‌های دهه شصتی که توسط فاطیما زعفرانی طراحی شده و بازی باورپذیر بازیگران از نقاط قوت این نمایش است.

او در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: از محمد اعیانی‌فرد، مجری طرح این نمایش تشکر و قدردانی ویژه کنم، چراکه اگر حمایت‌های ایشان نبود هرگز این نمایش به اجرا نمی‌رسید و همینطور تشکر می‌کنم از صبوری و تلاش تمام بازیگرانم.

2

در خلاصه داستان «قصه ظهر جمعه» آمده است: شب عروسی دختر کوچک یک خانواده‌ی پرجمعیت است. خانواده‌ای که به دلیل مشکلات اقتصادی، اختلافاتی با یکدیگر پیدا کرده‌اند که در نهایت درست در لحظه‌ عقد همه چیز به هم می‌ریزد.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مجری طرح: محمد اعیانی‌فرد، طراح صحنه و لباس: فاطیما زعفرانی، طراح گریم: پریسا کیومرثی، طراح پوستر و بروشور: محمد ‌حقیقی، انتخاب موسیقی: وحید ابوالقاسمی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: محمد اعیانی‌فرد، مدیر صحنه: محمدرضا ‌عباسی‌‌ایشکوه، دستیار صحنه: پرنیا شاکر، روابط عمومی: مهدی سربازی، عکاس: عباس ستایش، طراح تیزر و کارگردان تیزر: حمید ‌عبدالحسینی، تدوین: آرام ‌طالشی، تصویر: میلاد صنیع‌دانش، دستیار تصویر: محسن شیخ حسنی و فراز شیخ‌حسنی و ساخت تیزر: محمد ‌حقیقی.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.