به گزارش هنرآنلاین، گلیم "مشته" که نوعی گلیم یک رو بافت است در یکی از روستاهای این استان به نام درغک در بخش دیشموک بافته می‌شود.

این گلیم که یک روست و تفاوت آن با گلیم معمولی در همین یک رو بودن آن است از یک طرف بافته می‌شود و نقش آن در روی دیگرش ظاهر می‌شود که فقط همین یک روی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به دلیل پرزهای رها شده در قسمت زیرین گلیم، این دست بافته از نرمی و قطر بیشتری نسبت به گلیم معمولی برخوردار است.

نخ‌های تار و پود "مشته" را بافندگان این هنر اصیل خود تهیه می‌کنند و با استفاده از رنگ‌های طبیعی و گیاهی آن‌ها رنگ کرده و در بافتن گلیم به کار می‌برند.

پس از پایان بافت گلیم یک رو "مشته" که از روی دار بریده و جدا می‌شود، قسمت زیرین آن که سطحی صاف و یک‌دست است و نقوش زیبایی نیز دارد به منزله رویه گلیم و قسمت روی آن که دارای پرزهای اضافی است به عنوان پشت گلیم محسوب می‌شود که از آن استفاده نمی‌شود و فقط با توجه به پرزهایش در ایجاد شرایط نرمی این گلیم مؤثر است.

یکی از بافندگان این گلیم می‌گوید: برای بافت این گلیم از تصاویر ذهنی خود استفاده و هیچ نقش و نگار از پیش طراحی شده‌ای مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه زائیده ذهن خود بافنده بوده و تا پایان بافت آن و بریده شدن از روی دار، این نقوش در پشت گلیم که در واقع روی آن است قابل مشاهده نیستند.

این بانوی بافنده و هنرمند با اشاره به اندازه و شکل گلیم مشته می‌افزاید: این گلیم در ابعاد و اندازه‌های مختلف بافته می‌شود و برای بافت یک گلیم دو در چهار متری نیاز به 20 تا 30 روز وقت است.

این گلیم که یکی از دست بافته‌های بی‌نظیر کشور است با همکاری میراث فرهنگی و صنایع دستی استان احیا و به عنوان یکی از صنایع دستی معرفی شده و تلاش‌های آنان برای ثبت ملی این هنر اصیل ادامه دارد که در حال تحقیق و بررسی بیشتر هستند.

انتهای پیام/