گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «احتمالات» نوشته و کار علی ‌شمس از 30 آذر ساعت 19:30 در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است و عزالدین ‌توفیق، امیر ‌باباشهابی، آرش ‌اشاداد، محمدامین ‌پازوکی، دانیال ‌خیری‌‌خواه، نسرین ‌درخشان‌زاده، فرزین ‌محدث، بهاره ‌افشاری و افسانه ‌کمالی در آن بازی می‌کنند.

شمس که ابتدای شیوع ویروس کرونا قرار بود «احتمالات» را اجرا کند و در مصاحبه‌ای گفته بود «تئاتر مرده و دیگر نمی‌توان کار کرد»، درباره تصمیم به اجرای این نمایش پس از دو سال گفت: به دلیل زحمتی که بچه‌ها کشیده بودند و ایده‌هایی که در این کار داشتم، تصمیم به اجرای آن گرفتم. البته به واسطه مشکلات مالی که داشتیم از بسیاری از ایده‌هایم عبور کرده‌ام. همانطور که در بروشور دیده می‌شود، نمایش تهیه‌کننده ندارد و من برای اجرای آن به شدت مقروضم. امیدوارم بتوانم به واسطه فروش، بخش زیادی از آن را جبران کنم.

او در ادامه افزود: منتهای مراتب چیزی که وجود دارد این است که مگر من حرفه دیگری غیر از تئاتر بلدم؟ وقتی می‌گویم تئاتر مرده یا تئاتر در حال از بین رفتن است، به این معناست که تا همین جای ماجرا بسیاری از هنرمندان برجسته این عرصه دیگر تئاتر کار نکرده‌ و بسیاری شغل و مدیوم خود را تغییر داده‌اند و بسیاری از آدم‌های ارزشمند و ناب تئاتر به واسطه کرونا از این دنیا رفتند. خب این اگر خسران و ضربه مهلک نیست، پس چیست؟

شمس بابیان اینکه «تئاتر مرده» بیشتر یک پاسخ استعاری است تا رئالیستی، یادآور شد: بنابراین ما هنوز تا سال‌ها نتایج مهلک سیاست‌گذاری‌ها در تئاتر را خواهیم دید و چیزی به نام کرونا هم مزید بر علت است.

این نویسنده و کارگردان درباره انتخاب بازیگران نمایش «احتمالات» اظهار کرد: از آنجا که کارگردانی من از متن آغاز می‌شود، قبل از اینکه شروع به هر کاری کنم، عموما یک‌سری انتخاب اول دارم، مثلا می‌دانم این نقش را این بازیگر باید بازی کند ولی به خود او نمی‌گویم. در این متن هم مثل همه کارها می‌دانستم چه کسانی قرار است بازی کنند، ولی به آنها نگفته بودم. متن را که نوشتم با بازیگران هم در میان گذاشتم. ۹۰ درصد آن‌ها موافق بودند و آمدند و ۱۰ درصد به واسطه مشکلات کاری و کرونا و موارد دیگر نتوانستند و جایگزین شدند ولی عموما من در وهله اول و فرآیند نگارش پیش از تمرین شخصیت را با بازیگرش می‌شناسم.

او درباره انتخاب بهاره افشاری به عنوان بازیگر نقش آغامحمدخان قاجار باتوجه به اینکه او تجربه زیادی در حوزه تئاتر نداشته تصریح کرد: به طور کل برای انتخاب بازیگران دنبال کسانی هستم که به درد آن نقش بخورند و مساله دیگری در میان نیست. با بهاره افشاری در یک فیلم مستند همکاری کرده و خیلی با هم دوست بودیم. وقتی صحنه آغامحمدخان را نوشتم، احساس کردم هیچکس مثل بهاره نمی‌تواند بازی کند و به او پیشنهاد بازی دادم که قبول کرد.

او همچنین افزود: نمایش ما پرشخصیت است و هر کسی چند نقش را باید بازی کند. افشاری هم با اینکه سریال و برنامه‌های دیگری بسیاری که داشت واقعا مثل یک بازیگر وقف‌شده آمد و یک سال و خرده‌ای تئاتر کار کرد. سر وقت آمد و سر وقت رفت و اکنون درخشان است و من هم از او خیلی راضی هستم.

در خلاصه داستان نمایش «احتمالات» آمده است: احتمال هم‌نشین شدن هر کسی با هر کسی یا هر کسی با هر چیزی یا هر چیزی با هر چیزی در هر حالتی ممکن است. دیگر عوامل نمایش عبارتند از: صدا: عسل شاکری و زینت شیخی، گروه کارگردانی: مهران ‌عشریه، مائده ‌بهرامی و احسان ‌شاکری، برنامه‌ریز: الهه ‌برادران، طراحان و سرپرست طراحان و آهنگساز: بابک ‌کیوانی، طراحان صحنه: سیدمهدی موسوی‌تبار و علی ‌شمس، طراح حرکت: محمدامین ‌پازوکی، طراح لباس: دینا ‌یوسف‌‌پور، طراح گریم: محمد ‌مسیبی، طراح آکسسوار: علی ‌شمس، طراح نور: رضا ‌خضرایی، نورپرداز: حسین اکبری، صدابردار: محمد صادقی، طراح پوستر و بروشور: محمد ‌شمس، عکاس: محمدحسن هندی، ویدئو مپینگ: شروین ‌عقیلی، نقاشی صحنه: البرز عمویی، ساخت عروسک: دینا ‌یوسف‌‌پور و نسیم ‌یاقوتی، ساخت تیزر و محتوای تبلیغاتی: مهرناز انصاری، محمد ‌شمس، دستیاران لباس: غزاله ‌قدیمی، عسل الموسوی و پریماه توکلیان، دوخت لباس: حسین ‌پناهی، ساخت دکور: محمد پناهی و علیرضا پناهی و ساخت آکسسوار: (نوری) محمدرضا ‌رحمتی.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.