به گزارش هنرآنلاین، دویست و دوازدهمین نشست از سلسله جلسات صبح پنجشنبه‌های مجله «بخارا» به دیدار و گفت‌وگو با این نویسنده و شاعر افغانستانی اختصاص یافته که از ساعت ۹:۳۰ پنجشنبه، نهم دی‌ماه در خانه فرهنگان قریب برگزار و به صورت مجازی پخش می‌شود.

ضیا قاسمی شاعر و سینماگر در ۲۴ عقرب سال ١٣٥٤ در منطقه‌ بهسود در ولایت وَردَک در افغانستان به دنیا آمده است. در سال ١٣٦٤ همراه خانواده به ایران مهاجرت کرده و تحصیلاتش را تا اخذ مدرک لیسانس کارگردانی سینما و تلویزیون از دانشکده‌ صدا و سیمای ایران ادامه داده است. او در تهران ضمن تاسیس «خانه ادبیات افغانستان»، به مدت سه دوره دبیر «جشنواره‌ ادبی قند پارسی» و همچنین مدیر مسئول فصل‌نامه‌ ادبی هنری «فرخار» بوده است.

قاسمی سال ١٣٨٦ به افغانستان برگشته و برای مدتی در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان مشغول به کار بوده است. همچنین در افغانستان او ضمن بر عهده داشتن مسئولیت صفحات ادبیات و سینمایی روزنامه‌ «هشت صبح»، در دانشکده هنرهای دانشگاه کابل به تدریس اشتغال داشته است. دو فیلم مستند با عناوین «شعری برای غربت» و «گلشهر» و دو فیلم کوتاه داستانی با نام‌های «سایه» و «داستان یک مستند» از ساخته‌های سینمایی او است. از ضیا قاسمی مجموعه شعرهای «باغ‌های معلق انگور»،  «پادشاهی اندوه»، «سلامی به صبح خراسان»، منظومه‌ «تکوین» و دو رمان «زمستان» و «وقتی موسی کشته شد» منتشر شده است. او در حال حاضر در سویدن اقامت دارد. او مسئول کمیته‌ فرهنگی اتحادیه‌ صلصال سویدن و دبیر جشنواره‌ سالانه‌ «شعر صلصال» و همچنین مدیرمسئول نشریه‌ «کتاب‌نامه» است.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از طریق instagram.com/bukharamag و instagram.com/farhangan.ir دنبال کنند.