گروه سینمایی هنرآنلاین: فهرست ۲۲ فیلم راهیافته به بخش مسابقه رسمی جشنواره چهلم فیلم فجر در حالی اعلام شد که برخی آثار شاخص از رقابت در سودای سیمرغ این دوره بازماندند.

کابل پلاک ۱۰

این فیلم به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی نوید محمودی از جمله آثار امسال سینمای ایران به شمار می‌آید که به موضوع طالبان پرداخته است. نکته جالب اینکه سازندگان این اثر چند ماه قبل از انتشار آثار راه‌یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر از پایان تصویربرداری آن و پر کردن فرم جشنواره خبر داده بودند اما امروز محمودی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد فیلم آماده نبوده و به همین علت در جشنواره امسال حضور ندارد.

این در حالی است که الناز شاکردوست یکی از بازیگران این فیلم با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود نسبت به انتخاب نشدن «کابل پلاک ۱۰» در جشنواره چهلم فجر واکنش نشان داد. اتفاقی که گمانه‌زنی‌ها از کنار گذاشته شدن این اثر از جشنواره این دوره را قوت می‌ببخشد. الناز شاکردوست، پدرام شریفی، شیدا خلیق، آرمین رحیمیان، رضا بهبودی، سوگل خلیق از بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

جنگ جهانی سوم

مخاطبان سینما که از قضا دنبال‌کننده آثار هومن سیدی هستند، می‌دانند او چند ماهی است به رشت زادگاه خود کوچ کرده تا آخرین اثرش، «جنگ جهانی سوم» را آماده کند. این فیلم از کنجکاوی‌برانگیزترین آثار امسال سینمای ایران است که سیدی بعد از سریال پرطرفدار «قورباغه» به دنبال تولید آن رفت.

آخرین حضور سیدی در جشنواره فجر با «مغزهای کوچک زنگ‌زده» بود که با استقبال مخاطبان و منتقدان همراه شد و جوایز متعددی را برای سیدی به همراه داشت. باید بدانیم مخاطبان سینما تا چه اندازه منتظر دیدن این فیلم در جشنواره امسال بودند اما هنوز خبری از اینکه چرا در جشنواره حضور ندارد منتشر نشده است. محسن تنابنده، ندا جبرائیلی،‌ مهسا حجازی، نوید نصرتی، لطف‌الله سیفی و حاتم مشمولی از بازیگران فیلم هستند.

شب، داخلی، دیوار

آخرین ساخته وحید جلیلوند از ماه‌ها پیش آماده بوده و از همین جهت می‌توان به این نتیجه رسید که فیلم مورد سلیقه هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر نبوده است. فیلم روایتی از زندگی نابینایی به نام علی است که با ورود نابهنگام زنی متواری، آشفته می‌شود.

نوید محمدزاده و امیر آقایی بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند. محمدزاده در نقش یک نابینا حاضر شده و همین موضوع سبب کنجکاوی بیش از پیش مخاطبان سینما برای دیدن این فیلم شده است. پس از چند دوره دوری این بازیگر از جشنواره فجر، فیلم می‌توانست او را به این رویداد سینمایی برگرداند اما اکنون به دلیلی که هنوز مشخص نیست، این اتفاق میسر نشده است.

پیرپسر

فیلم به کارگردانی اکتای براهنی فرزند رضا براهنی شاعر نام‌آشنای ایرانی در حال تولید است. «پیرپسر» که سومین فیلم بلند براهنی به شمار می‌آید، از ترکیب بازیگران جذابی بهره می‌برد. بنابراین مخاطبان بسیاری علاقمند به تماشای آن در جشنواره بودند اما گفته می‌شود فیلمبرداری این اثر همچنان ادامه دارد و به جشنواره چهلم نرسیده است. به این ترتیب احتمالا براهنی این فیلم را سال آینده به جشنواره فجر ارائه دهد.

حامد بهداد، لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، محمد ولی‌زادگان، بابک حمیدیان، محمدرضا داوودنژاد، رضا رویگری، فهیمه رحیم‌نیا، وحید قاضی‌زاده، علی رحیمی، میلاد معیری، هژیر سام، امید محمدزاده، وحید رحمتی، شقایق فریادشیران، آرش آقابیک، مهسا باقری، میثم غنی‌زاده، مهری کاظمی، آذر محمدی، محمد برنج‌پور، غلام‌علی رضایی، عباس پرنیانی از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

قاتل و وحشی

یکی از پرحاشیه‌ترین فیلم‌های چند سال اخیر سینمای ایران، آخرین ساخته حمید نعمت‌الله است. باتوجه به اطلاعات منتشرشده در روزهای گذشته این اثر ابتدا در دوره سی‌وهشتم به جشنواره فجر ارائه می‌شود اما باتوجه به مشکلاتی که در زمینه مالکیت فیلم وجود دارد، بنا به نظر ابراهیم داروغه‌زاده (دبیر وقت جشنواره فجر) با این پیش‌شرط که اجازه شرکت در دوره‌های دیگر جشنواره فجر را داشته باشد، از این رویداد کنار گذاشته می‌شود.

گرچه اکنون مشکل مالکیت «قاتل و وحشی» حل شده است اما آنطور که به نظر می‌رسد فیلم برای اکران و حضور در جشنواره فجر از از منظرهای مختلفی با مسئله مواجه است. در تازه‌ترین اظهار نظری که از سوی سازمان سینمایی درباره این فیلم منتشر شده، محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه نمایش فیلم سازمان سینمایی اعلام کرد تهیه‌کننده «قاتل و وحشی» درخواست پروانه نمایش نداده است.

بنابراین این فیلم در این دوره از جشنواره فیلم فجر نیز نمی‌تواند حضور داشته باشد. در خلاصه داستان «قاتل و وحشی» که در ژانر وحشت و جنایی-معمایی ساخته شده، آمده است: «زیبا، در حال آماده شدن برای عروسی دختر خود است که به‌طور اتفاقی اسیر یک باند گانگستری مخوف می‌شود. او سعی می‌کند از این بند خود را رها کند. وقت زیادی ندارد، چون دخترش نیز بی‌خبر از همه‌چیز عازم همان‌جاست و این اتفاقی است که نباید بیفتد. زیبا، برای نجات خود و دخترش می‌جنگد.

لیلا حاتمی، امین حیایی، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت دوست، عزت‌الله رمضانی‌فر، علی علایی، سام نوری و یاسمین معینی از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

فیلم‌هایی در وقت اضافه

علاوه بر ۵ فیلمی که از آنها نام بردیم، آثار دیگری را نیز می‌توان به این فهرست اضافه کرد که مشخص نیست به چه دلیل به جشنواره چهلم فیلم فجر راه نیافتند. فیلم‌های «مسیح، پسر مریم» به کارگردانی علی جعفرآبادی و «علت مرگ نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار نیز از جمله آثاری است که مخاطبان جدی سینما انتظار داشتند آنها را در این دوره از جشنواره روی پرده سینما تماشا کنند.

علاوه بر این، فیلم «تفریق» به کارگردانی مانی حقیقی و فیلم «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی نیز از جمله آثار مهم سینمای ایران به شمار می‌آیند که هر دو به علت آماده نبودن به جشنواره این دوره راه پیدا نکرده‌اند.

البته هنوز فهرست اعلامی از سوی دبیرخانه جشنواره چهلم فجر قطعی نشده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر ۵ فیلم رزرو را اعلام کرده‌اند که در صورت پروانه نمایش نگرفتن هریک از ۲۲ فیلم اعلام شده، این آثار جایگزین آنها خواهند شد. ممکن است هرکدام از فیلم‌هایی که در بالا از آنها صحبت کردیم به فهرست جشنواره چهلم راه پیدا کنند. بنابراین فعلاً باید تا ۲۵ دی ماه صبر کرد.

«بهروز افخمی»، «اسماعیل بنی‌اردلان»، «پوران درخشنده»، «حسین زندباف»، «مجید شاه‌حسینی»، «اسفندیار شهیدی» و «محمدحسین نیرومند» هیأت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر بودند و شامگاه روز گذشته به کار خود پایان دادند.

چهلمین جشنواره فیلم فجر به دبیری مسعود نقاش‌زاده از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.