گروه تجسمی هنرآنلاین: عکس‌ها چگونه می‌توانند احساسات انسانی را مستندسازی کنند؟ این پرسشی است که می‌توان پاسخ آن را با کمی جست و جو و تأمل، در نمایشگاه بین‌المللی «پروژه ۲۴ ساعت» در گالری ایده یافت. گالری ایده این روزها پذیرای نمایشگاهی شده که به اذعان برپاکنندگان آن، تنها یک پروژه عکاسی نیست و قرار است از رهگذر آن، صداقت، استمرار، کنجکاوی، تلاش، پشتکار، کارگروهی، انسان‌دوستی و رسیدن به هدف فراگرفته شود.

آنچه بیش از هر چیز در آثار این نمایشگاه به چشم می‌خورد، مستندسازی احساسات انسانی است و تک‌تک این عکس‌ها در یک روز مشخص ثبت شده‌اند. هدف این پروژه بالا بردن آگاهی درباره مشکلات جهانی و ایجاد تغییرات مثبت در دنیا با حمایت خیریه‌هاست.

سال‌هاست که بسیاری از صاحب‌نظران دنیا بر این باورند که هنر آنگاه آغاز می‌گردد که فردی، به قصد انتقال احساسی که خود آن را تجربه کرده است، آن احساس را در خویشتن برانگیزد و به یاری نشانه‌های معروف و شناخته شده ظاهری بیانش کند. مشابه این تلقی را ما در جمله‌ای از نویسنده نامدار روس لئو تولستوی می‌یابیم؛ آن جا که می‌گوید، «کلمات، افکار را به دیگران انتقال می‌دهند و هنر، احساسات را.»

این‌ها مفاهیمی است که احتمالاً با گشت و‌گذاری در نمایشگاه پروژه ۲۴ ساعت، عاید ذهنی پرسه‌زن شود. نمایشگاهی مشتمل بر ۶۰ اثر از ۶۰ عکاس متعلق به ۱۶ کشور جهان: ایران، آلمان، آمریکا، هند، پرو، روسیه، ایرلند، مکزیک، کونگو، چین، لهستان، هنگ‌کنگ، کانادا، کلمبیا، فنلاند و اندونزی.

افتتاحیه این نمایشگاه با استقبال خوب علاقه‌مندان عکاسی و خصوصاً عکاسان جوان همراه بود. دراگان تودوروویچ، سفیر صربستان در ایران، از جمله بازدیدکنندگان نمایشگاه بود که آثار حاضر در گالری مورد توجه او قرار گرفت. او هدف پروژه ۲۴ ساعت را که ارتقاء سطح فرهنگی و هنری و ایجاد پل فرهنگی بین کشورهای مختلف در کنار اهداف انسان‌دوستانه است، مورد تمجید قرار داد. ساعتی از افتتاحیه گذشته که رضا بانگیز، نقاش پیشکسوت نیز پا به درون گالری می‌گذارد و آثار هنرمندان کشورهای مختلف را مورد تمجید قرار می‌دهد.

فرهود نصیری رئیس سفیران پروژه ۲۴ ساعت در ایران و یکی از کیوریتورهای این نمایشگاه در مورد سابقه این پروژه می‌گوید: «این پروژه بین‌المللی سال ۲۰۱۲ توسط رنزو گراند پایه‌ریزی شد و هر سال عکاسان بسیاری به این خانواده بزرگ می‌پیوندند. تاکنون نزدیک به بیست و چهار هزار عکاس از حدود هزار شهر و یک‌صد کشور در این پروژه بین‌المللی شرکت کرده‌اند. تا امروز ۲۹ نمایشگاه بین‌المللی در ۱۶ شهر و یازده کشور برگزار شده و از جمله آنها، می‌توان به استرالیا، فنلاند، ایران، ایتالیا، مالزی، مکزیک، پرو، لهستان، آمریکا، آلمان، ونزوئلا اشاره کرد.»

 به گفته نصیری، در سال ۲۰۲۱، ۴۳۹۵ عکاس از ۹۲۴ شهر و ۹۵ کشور، در پروژه ۲۴ ساعت حضور داشته‌اند. تاریخ برگزاری پروژه هر سال از طرف رنزو گراند بنیان‌گذار پروژه و از طرف صفحه رسمی پروژه و همچنین وب‌سایت آن، اطلاع‌رسانی می‌شود و عکاسان حدود دو ماه فرصت دارند تا در این رویداد ثبت‌نام کنند. عکاسان باید در روز برگزاری پروژه به سطح شهر خودشان رفته و داستان‌های مردم شهر خود را به تصویر بکشند؛ هر ساعت یک عکس و در ۲۴ ساعت، ۲۴ عکس!

در این پروژه عکاسان استمرار، کنجکاوی، تلاش، کارگروهی، انسان‌دوستی و رسیدن به هدف را فرا می‌گیرند. در طول روند برگزاری پروژه ۲۴ ساعت، عکس‌هایی از عکاسان شرکت‌کننده که در شهرهای مختلف مشغول ثبت داستان‌های مردم شهر خودشان هستند در صفحه رسمی پروژه در اینستاگرام به نمایش درمی‌آید که نشان‌دهنده روند انجام پروژه و زنده بودن آن در ۲۴ ساعت در کل دنیا است. بعد از آن، عکس‌های منتخب توسط تیم داوران بین‌المللی انتخاب شده و در کشورهای مختلف به نمایش درمی‌آید و عواید حاصل از فروش آثار به خیریه تحت حمایت پروژه خواهد رسید.

امسال نمایشگاه پروژه 24 ساعت، ابتدا در کشور فنلاند و سپس در آلمان برگزار شد و حالا با کمک داوران بین‌المللی در ایران آغاز به کار نموده است. داوران نمایشگاه ایران عبارت‌اند از راگو رأی (عکاس هندی و عکاس آژانس عکس مگنوم)، علی قلم سیاه (از عکاسان به نام ایران)، کیارنگ علایی (عکاس، مترجم و نویسنده)، فرهود نصیری (عکاس و رئیس سفیران پروژه ۲۴ ساعت در ایران)، آوانی رأی (از عکاسان جوان هند)، آلخاندرا مارتینز (عکاس و ادیتور بخش عکس مجله بوورن)، رنزو گراند (بنیان‌گذار پروژه ۲۴ ساعت و عکاس)، فلور لوپز (عکاس و ادیتور چند مجله عکس)، و ناتالیا سایاگو (عکاس چند خبرگزاری و مجله بین‌المللی). کیوریتور نمایشگاه، این رویداد هنری را حاصل همکاری خالصانه داوران بین‌المللی می‌داند و قدردان آکادمی هنرهای معاصر و پشتیبانی مدیریت گالری ایده، آرش سلطانعلی و همچنین هیوا معاضد است که حمایت‌هایشان، باعث پشت‌گرمی تیم برگزارکننده نمایشگاه شد.

نمایشگاه بین‌المللی پروژه ۲۴ ساعت تا ۱۵ دی ۱۴۰۰ هر روز از ساعت ۱۶ الی ۲۱ در گالری ایده به نشانی تهران، خیابان کریم‌خان، خیابان خردمند شمالی، خیابان هجدهم، پلاک ۲۶ پذیرای علاقه‌مندان است.