گروه تجسمی هنرآنلاین: مقام‌های اسپانیایی اوایل سال ۲۰۲۱ (ماه آوریل) جلوی عرضه تابلویی کوچک از مسیح شلاق‌خورده را در یک حراجی گرفتند و اجازه ندادند این نقاشی ۱۱۱ در ۸۶ سانتیمتری به بهای ۱۵۰۰ یورو فروخته شود. کارشناسان هنری آن زمان بر این باور بودند که این تابلو از کارهای میکل‌آنجلو مریسی دا کاراواجو است، هر چند به نام خوزه دی‌ریبرا، نقاش قرن هفدهمی اسپانیا وارد حراجی شده و در آستانه چکش خوردن بود.

مدیران موزه معتبر پرادو در مادرید که درباره اعتبار نقاشی منسوب به دی‌ریبرا هشدار داده بودند، حالا معتقدند مدارک و اسناد کافی برای انتساب تابلو صحنه شلاق خوردن حضرت مسیح به کاراواجو در دست هست و ارزش این نقاشی حدود ۴۰۰ ساله می‌تواند تا ۵۰ میلیون یورو هم برآورد شود؛ نزدیک ۴۰ برابر ارزش ابتدایی! مقام‌های رسمی دولت محلی مادرید اواخر هفته گذشته اعلام کردند این تابلو «کالای ارزشمند فرهنگی» است و نمی‌توان آن را به نام هنرمندان گمنام به فروش رساند.

به گفته کارشناسان هنری، نشانه‌هایی چون واقعگرایی هنرمندانه در کشیدن چهره‌ها، فضای روانشناسانه موجود در صحنه و شخصیت‌ها، چهره و بدن درخشان عیسی مسیح و البته شیوه ارتباط برقرار کردن نقاشی با بیننده همگی حکایت از آن دارند که این تابلو از آثار یک هنرمند بزرگ و بنام است. کاراواجو که سال ۱۶۱۰ در ۳۸ سالگی از دنیا رفت، تاثیری شگرف بر نقاشان و هنرمندان مکتب ناتورالیسم یا طبیعت‌گرایی قرن هفدهم اسپانیا و مادرید داشت.

شرایط حفاظت‌شده تابلو به این معنی است که بدون توجه به خالق اصلی، مالکان نقاشی نمی‌توانند بدون اجازه مقام‌های رسمی اسپانیا آن را در حراجی‌ها عرضه کنند یا به پیشنهادی خرید و فروش پاسخ بدهند. سه فرزند آنتونیو پرز دی‌کاسترو، بنیانگذار یکی از مدارس طراحی مادرید و هنرمندی به نام مرسدس مندس اتارد حق فروش تابلو منسوب به کاراواجو را در دست دارند و باید برای سرنوشت آن تصمیم بگیرند.