به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، جلسه‌ای با موضوع تعیین فضای پیرامونی مجموعه تئاترشهر و کاهش آسیب‌های موجود مجموعه، عصر روز چهارشنبه اول دی ماه با حضور قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، علی‌رضا نادعلی عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، سیداحمد علوی رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران، سیدمحمد موسوی شهردار منطقه 11 شهر تهران، مرتضی ادیب‌زاده سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران و جمعی از مدیران اداره کل هنرهای نمایشی از جمله رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، مهدی ابدالی معاون اداره کل هنرهای نمایشی و ابراهیم گله‌دارزاده مدیرمجموعه تئاترشهر و مدیران و معاونانی از شورای شهر و شهرداری تهران در مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

در ابتدای این جلسه پس از بازدید از مجموعه تئاترشهر، اسلایدها و نمونه‌های تصویری با موضوع معضلات و بزهکاری‌ فضای پیرامونی مجموعه تئاترشهر اعم از خرید و فروش و استعمال مواد مخدر و قمه‌کشی، برای حضار به نمایش درآمد و قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی درخصوص ضرورت تعیین حریم اطراف این مجموعه با توجه به اهمیت این موضوع به منظور حفظ سلامت و آرامش افرادیکه در این مجموعه تردد دارند و همچنین حرمت و جایگاه این ساختمان که به ثبت ملی نیز رسیده است، توضیحاتی را ارائه کرد و خواستار رسیدگی و دستورعاجل مبنی بر تصمیم‌گیری هرچه سریعتر از سوی مدیران شهری شد.

او تاکید داشت که تعیین حریم به منظور اجرای این پروژه هیچگونه قصد و نیتی به منظور جداسازی شهروندان از تئاتر در بر ندارد و تصمیم بر این است تا با اجرای آن شرایط آسان، امن‌تر و ویژه‌تری برای شهروندان و مخاطبان تئاتر رقم زده شود تا مخاطبان تئاترو هنرمندان با فراغ‌بال بیشتری از خدمات مجموعه بهره‌مند شوند.

در ادامه نیز علی‌رضا نادعلی عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، ضمن تایید صحبت‌های آشنا عنوان کرد: ما از آنچه که درون گفتمان انقلاب اسلامی آموختیم و همچنین تاکید مقام معظم رهبری، در پیشبرد برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران توقف نداریم و هیچ‌چیز نباید قفل شود و براین اساس باید شرایط و معضلات را روی میز قرار داده و برای آن راه‌حل پیدا کرده و آن‌ها را حل کنیم. گاه بی‌توجهی‌ها و نگاه‌های نازل فرهنگی، سیاسی و رقابتی در برخی موارد باعث می‌شود که بعضی از این مشکلات سالیان سال باقی بماند و راه‌حلی برای آن‌ها پیدا نمی‌شود. با احترام به زحمات‌هایی که در ادوار گذشته کشیده شده که به هیچ عنوان نمی‌توانیم آن‌ها را نادیده بگیرم چراکه بسیاری از آن‌ها قابل احترام و دفاع و برخی قابل نقد و اصلاح است، دوره کنونی دولت و همچنین شهرداری و شورای شهر تهران مملو از انرژی، همت و انگیزه برای حل مسائل است و آنچه که اتفاق می‌افتد حرکت سریع و رو به جلوست.

او در ادامه افزود: ماجرا این است که کل شهر دچار این وضعیت نامناسب و معضلاتی از این دست است و دیدن این صحنه‌ها برای من به واسطه رفت و آمدم از گذشته‌ها به این مجموعه بسیار غم‌انگیز است. به اعتقاد من حصارکشی تا حدی می‌تواند از معضلات موجود جلوگیری کند با این حال ما در شورای شهر و شهرداری تهران به آخرین دستاوردها در این زمینه نیاز داریم و درصورتیکه به این نتیجه برسیم که باید حریمی برای اطراف مجموعه تئاترشهر تعیین شود باید برای آن طراحی مناسب و در خور داشته باشیم و درصورتیکه طراحی درست باشد نیاز است تا دستگاه‌های مختلف اعم از انتظامی و امنیتی را نیز برای این موضوع بسیج کنیم.

سیداحمد علوی رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران نیز در ادامه طی سخنانی گفت: طی دو هفته گذشته بازدیدی از مجموعه تئاترشهر انجام شده است و نتیجه بررسی‌ها به سازمان زیباسازی‌سازی شهر تهران ارائه شده است. مسیر روشن است و باید فضای مطالعات در این زمینه نیز ایجاد شود. خوشبختانه به منظور اعتبار برای تعیین حریم برای فضاهای پیرامونی مجموعه تئاترشهر نگرانی وجود ندارد و کار دشواری نیست و تنها باید در این خصوص مطالعات بیشتری انجام شود تا به نتیجه نهایی برسیم.

سیدمحمد موسوی شهردار منطقه 11 نیز با تاکید بر این موضوع که دغدغه اصلی شهرداری، ایجاد فضایی آرام و امن است، اظهار کرد: بررسی تعیین حریم برای فضاهای پیرامونی مجموعه تئاترشهر در سازمان زیباسازی شهر تهران به جریان افتاده اما همچنان طرحی بدین منظور تائید نشده است و به نظرم عجله برای به جریان افتادن این موضوع شاید چندان به صلاح نباشد چراکه این مسئله موقعیت خاصی است  و باید با تعامل بیشتر، طرحی مناسب تائید و تصویب شود.  

در پایان علی‌رضا نادعلی عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، خواستار بررسی هرچه سریعتر طرح‌های مناسب به منظور چگونگی انجام این پروژه توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران و همچنین تشکیل کمیته‌ای مشترک باحضور نمایندگانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل هنرهای نمایشی، شورای شهر، سازمان زیباسازی شهر تهران و شهرداری منطقه 11 به منظورر بررسی طرح‌ها شد و عنوان کرد: تمام تلاش شورای اسلامی شهر تهران بر این است تا تصمیم‌گیری‌های نهایی به منظور حصارکشی فضاهای پیرامونی مجموعه تئاتر شهر تا پایان سال جاری انجام و این طرح در ابتدای سال آینده اجرایی شود.

مشروح گزارش جلسه بعدی که با حضور مدیران اداره کل هنرهای نمایشی، مدیران و معاونان شورای شهر و سازمان زیباسازی شهر تهران و مدیران و معاونان شهرداری منطقه 11 برگزار خواهد شد، متعاقباً ارائه خواهد شد.