گروه سینمایی هنرآنلاین: «قهرمان» در حالی باید با ۱۴ فیلم دیگر برای نامزد شدن در اسکار بهترین فیلم بین‌المللی رقابت کند که آکادمی اسکار نماینده فرانسه را شایسته حضور در فهرست ابتدایی نامزدها ندانست و نام «تیتان» ژولیا دوکورنو را در همین دور اول حذف کرد. «تیتان» امسال برنده جایزه نخل طلایی بهترین فیلم از جشنواره کن شد و انتظار می‌رفت دست‌کم در فهرست پنج نامزد نهایی بخش بهترین فیلم نود و چهارمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار قرار بگیرد.

«قهرمان» به نمایندگی از ایران در حالی وارد فهرست ابتدایی اسکار ۲۰۲۲ شده که نمایندگان سه کشور بوتان، کوزوو و پاناما برای نخستین بار در میان ۱۵ فیلم برگزیده اسکار بهترین فیلم بین‌المللی حضور دارند و نام چهار کارگردان زن هم بین نامزدها دیده می‌شود. از دیگر شگفتی‌های فهرست امسال می‌توان به حضور «گریختن» از دانمارک اشاره کرد که تا امروز در سه رشته بهترین مستند، بهترین انیمشین بلند سینمایی و بهترین فیلم بین‌المللی نامزد شده و انتظار می‌رود نامزد بهترین فیلم هم بشود.

از مهم‌ترین رقیبان «قهرمان» فرهادی در بخش اسکار بهترین فیلم بین‌المللی ۲۰۲۲ می‌توان به «خودرو من را بران» از ژاپن، «بدترین فرد در جهان» از نروژ، «کوپه شماره ۶» از فنلاند، «من آدم تو هستم» از آلمان، «دست خدا» از ایتالیا و «رئیس خوب» از اسپانیا اشاره کرد. نمایندگان کلمبیا، روسیه و جمهوری چک هم در کمال شگفتی راهی به فهرست ۱۵ فیلم حاضر در فهرست ابتدایی نیافته‌اند.

Hero2

اعضای آکادمی اسکار از تمام بخش‌ها و رشته‌ها فرصت دارند با تماشای ۱۵ فیلم برگزیده، به پنج اثر برتر از نگاه خود رای بدهند تا فهرست پنج نامزد نهایی نود و چهارمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار در رشته بهترین فیلم بین‌المللی انتخاب و همراه دیگر نامزدها معرفی شود.

فرآیند رای‌گیری برای انتخاب نامزدهای هر رشته پنجشنبه ۲۷ ژانویه ۲۰۲۲ آغاز می‌شود و سه‌شنبه اول فوریه به پایان می‌رسد. نامزدهای نهایی هم یک هفته بعد یعنی سه‌شنبه هشتم فوریه معرفی می‌شوند تا نود و چهارمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار یکشنبه ۲۷ مارس در دالبی تیه‌تر هالیوود اند هایلند برگزار و زنده از شبکه ABC در ۲۰۰ منطقه جهان پخش شود.