به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران، درباره اولین نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان توضیح داد و گفت: در این نمایشگاه که به مدت ۹ روز برگزار شد ۵هزار و ۳۵۸ سفارش کتاب به ارزش ۱۱میلیارد و ۱۶۴ میلیون و ۵۴۹ هزار و ۷۱۲ ریال از سوی مردم اصفهان خریداری شده است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات همچنین ایران اظهار کرد: اولین نمایشگاه مجازی کتاب استانی کشور از بیستم تا بیست‌و‌هشتم آذرماه ۱۴۰۰ در اصفهان برگزار شد؛ در این نمایشگاه مردم کتاب‌های بیش از ۱۱۰۰  ناشر کشور را که بیش از ۱۰۵ هزار عنوان کتاب بود با تخفیف و یارانه حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خریداری کردند و البته کتاب‌ها به صورت رایگان در آدرس مورد نظر تحویل خریداران گرامی شد. بیش از ۱۰۰ عنوان برنامه‌ فرهنگی برای اولین نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان پیش‌بینی شده بود که در هر شهرستان به صورت فیزیکی برگزار شد.

او با اشاره به این‌که تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در کشور به اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در بهمن‌ماه ۱۳۹۹ برمی‌گردد، اظهار کرد: بعد از آن، نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در سال ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار شد و سپس نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان را به عنوان سومین تجربه پشت سرگذاشتیم. نمایشگاه مجازی کتاب آذربایجان غربی هم چهارمین تجربه در زمینه برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی خواهد بود که در دی ماه سال جاری برپا خواهد شد و در ادامه دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز در بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران به مزایای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اشاره کرد و گفت: از مهمترین ویژگی نمایشگاه‌های مجازی کتاب، حرکت به سمت عدالت فرهنگی است؛  پیش از این تعداد محدودی از مردم در شهرهای بزرگ یا مراکز استان‌ها به نمایشگاه‌های فیزیکی کتاب مراجعه و کتاب‌های مدنظر خود را خریداری می‌کردند اما با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، بین شهر بزرگی که کتابفروشی و کتابخانه دارد و روستایی که از هیچ کدام از این امکانات برخوردار نیست تفاوتی نبوده و قدرت دریافت، خرید و انتخاب کتاب به صورت یکسان برای همه فراهم می‌شود. بنابراین می‌توان امیدوار بود با تکمیل این طرح‌ها و توسعه آن به همه عناصر دخیل در این صنعت مانند کتابفروشان و... به سمت عدالت فرهنگی حرکت خواهد کرد.

او با تاکید بر این‌که نمایشگاه مجازی کتاب محدودیت‌های نمایشگاه فیزیکی کتاب را از میان برداشت، تصریح کرد: لزوم مراجعه حضوری به یک محل خاص در نمایشگاه مجازی کتاب برداشته شده است؛ علاوه‌بر آن علاقه‌مندان در نمایشگاه مجازی کتاب در هر نقطه‌ای از کشور می‌توانند کتاب مدنظر خود را انتخاب کنند. نکته دیگر محدودیت زمان خرید است؛ در نمایشگاه فیزیکی کتاب، ساعت برگزاری مشخص بود اما نمایشگاه مجازی کتاب ۲۴ ساعته بوده و هر زمانی که مردم اراده کنند، می‌توانند کتاب بخرند.

او ادامه داد: محدودیت سوم نیز تعداد کتاب‌های قابل انتخاب است؛ در نمایشگاه فیزیکی کتاب به جهت لزوم بازدید از غرفه‌های متعدد، امکان مشاهده و بررسی تعداد کمتری از کتاب‌ها فراهم بود. اما در نمایشگاه مجازی کتاب این محدودیت برداشته شده است و به تعداد کل کتاب‌های عرضه شده، حق انتخاب وجود دارد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به این که محدودیت‌های کرونایی، ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی فراهم کرده است که باید به آنها برای ارتقا و رشد کلان­صنعت کتاب توجه کنیم، عنوان کرد: زحمت رفت و آمد برای خرید کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب برعهده مردم نخواهد بود؛ ناشران نیز برای عرضه آثار جدید احتیاج به حضور در مکان خاصی ندارند و می‌توانند تمام آثار خود را در معرض دید عموم قرار دهند. همچنین سهولت دسترسی، امکان خرید از همه نقاط کشور و ارسال رایگان کتاب‌ها -که هزینه‌های آن از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناشران و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران پرداخت می‌شود- از دیگر مزایای نمایشگاه مجازی کتاب است.

 علی رمضانی در پایان گفت: برای مناطقی از کشور که امکان دسترسی به اینترنت فراهم نیست یا برای کسانی که خرید از فضای مجازی را تجربه نکرده‌اند نیز در مرکز پاسخگویی نمایشگاه‌های مجازی بخشی به عنوان همیار خرید کتاب طراحی شده است که با یک تماس تلفنی شرایط خرید و دریافت محصول فرهنگی را فراهم می‌کند.

پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان اصفهان (اولین نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان) از بیستم تا بیست‌وهشتم آذرماه ١٤٠٠ برگزار شد.