به گزارش هنرآنلاین، مریم کاظمی کارگردان تئاتر و مدیر جشنواره آموزشی تئاتر «پنجمک» عنوان کرد: تابستان امسال جشنواره آموزشی تئاتر «پنجمک» با حضور ۷ نمایش برگزار شد که به دلیل وضعیت قرمز اپیدمی کرونا تصمیم گرفتیم کار جشنواره و برگزاری بخش‌هایی از برنامه آن را تا شرایط بهتر متوقف کنیم. خوشبختانه به نظر می‌رسد از مرحله خطرناک این بیماری همه‌گیر عبور کرده‌ایم بنابراین نمایش‌های جشنواره در قالب اجرای عمومی و به صورت محدود روی صحنه می‌روند.

مریم کاظمی با بیان اینکه در زمان برپایی جشنواره امکان حضور تماشاگران و علاقه‌مندان تئاتر کودک و نوجوان در سالن اجرا وجود نداشت، اجرای عمومی را فرصتی دوباره برای دیده شدن تلاش و زحمت هنرمندان کودک و نوجوان و رویارویی با تماشاگر عنوان کرد که یکی از اهداف جشنواره آموزشی تئاتر «پنجمک» بوده‌ است.

این نویسنده و طراح تئاتر درباره نمایشنامه‌خوانی متون جشنواره نیز تصریح کرد: کتاب نمایشنامه‌ها توسط نشر گیسا چاپ شده‌اند که در دی ماه رونمایی خواهند شد. از آنجا که نمایشنامه‌خوانی یک شیوه شناخته شده برای معرفی اثر نمایشی است و می‌تواند جنبه آموزشی در جهت خوانش درست متن برای هنرجویان کودک و نوجوان داشته باشد، رونمایی هر کتاب با اجرای نمایشنامه‌خوانی آن اثر نیز همراه می‌شود.

وی ادامه داد: روزهای پنجشنبه و جمعه طبق تعریف کلاس‌های آموزشی ویژه آماده‌سازی نمایش های «پنجمک» برای نمایشنامه‌خوانی و اجرای عمومی تمرین می‌کنیم و طبق توافق با پردیس تئاتر تهران و ایران‌مال، امیدوارم بتوانیم دی و بهمن نمایش‌ها را در این ۲ مجموعه روی صحنه ببریم.

نخستین جشنواره آموزشی تئاتر «پنجمک» با ۷ نمایش «پیتر پن»، «شاهزاده و گدا»، «هانسل و گرتل»، «پوستین زرین»، «بابا لنگ دراز»، «آرش کمانگیر» و «پری دریایی» از ۷ تا ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ برگزار شد. کارگردانی و نویسندگی هر ۷ اثر را مریم کاظمی انجام داد و بیش از ۳۰ تن از اعضای گروه تئاتر مستقل در بخش‌های مختلف کارگردانی، مربیگری، طراحی، تبلیغات و روابط عمومی، بازیگری، امور فنی، موسیقی و ... حضور داشتند.