گروه تجسمی هنرآنلاین: فهرست ۵۰۰ فرد پولدار دنیا از آخر به اول با نام مارگارتا تیلر ۵.۸ میلیارد دلاری آغاز می‌شود و به ایلان ماسک ۲۶۶ میلیارد دلاری می‌رسد. از این رو، اگر کسی بتواند با تمام دارایی و حساب بانکی خود ۱۰ تابلو گران سال ۲۰۲۱ را بخرد، فقط ۷۸۱ میلیون دلار نیاز دارد و طبعا جایی در میان ۵۰۰ چهره پولدار جهان نخواهد داشت.

با این حال، تابلوهایی که امسال با قیمت‌های گزاف ۱۰۰ میلیون دلار و پایین‌تر در حراجی‌های گوشه و کنار دنیا معامله شدند، در سال‌های آینده می‌توانند با قیمت‌هایی به‌مراتب بیشتر دست به دست شوند. صاحبان این تابلوها شاید با هدف سرمایه‌گذاری در بازار رو به رشد آثار هنری وارد حراجی‌ها شده باشند و گمان می‌رود به لطف افزایش چشمگیر بهای تابلوهای بزرگان هنر بتوانند وارد باشگاه میلیاردرها شوند. آنچه پیش رو دارید، فهرست گران‌ترین تابلوهای سال رو به پایان است.

«ماری-ترز» پابلو پیکاسو ۱۹۳۲، کریستیز، ۱۰۳.۴ میلیون دلار

فقط ۱۹ دقیقه طول کشید تا این تابلو تا ۹۰ میلیون دلار چکش بخورد. با رسیدن به مرز ۱۰۰ میلیون دلار دو خریدار تلفنی باقی مانده بودند و سرانجام با افزایش‌های یک میلیون دلاری یکی از آنها توانست «ماری-ترز» پیکاسو را دو برابر برآورد ابتدایی از آن خود کند.

ژان-میشل باسکیا ۱۹۸۳، کریستیز، ۹۳.۱ میلیون دلار

دومین تابلو گران کارنامه هنرمند فقید آمریکایی در حراجی شش خریدار داشت که قیمت پایه را با رقم‌های یک تا سه میلیون دلاری بالا می‌بردند. سرانجام قیمت نهایی روی رقم ۹۳ میلیون دلار ثابت ماند تا تابلو باسکیا دو برابر برآورد ابتدایی فروخته شود.

«پرتره مرد جوان با مدالی در دست» ساندرو بوتیچلی، ساثبیز، ۹۲ میلیون دلار

اگر پیش‌بینی‌های ۲۰۰ میلیون دلاری را در نظر بگیریم، فروش ۹۲ میلیون دلاری تابلو بوتیچلی یک شکست بزرگ بود اما اگر بدانیم گران‌ترین نقاشی استاد ایتالیایی با رقم تقریب ۱۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ رقم خورده بود، می‌توان فروش «پرتره مرد جوان با مدالی در دست» را یک پیروزی بزرگ دانست.

Portrait of a Young Man Holding a Roundel

«شماره ۷» مارک روتکو ۱۹۵۱، ساثبیز، ۸۲.۵ میلیون دلار

کارشناسان برای این تابلو روتکو فروشی ۹ رقمی پیش‌بینی کرده بودند اما آنچه در عمل رخ داد، برآورد ۷۰ تا ۹۰ میلیون دلار بود که با ۸۲.۵ میلیون دلار جایی میان این دو رقم ایستاد. یک خریدار از آسیا «شماره هفت» را خرید تا دومین تابلو گران روتکو را از آن خود کرده باشد.

«بینی» آلبرتو جاکومتی ۱۹۶۵، ساثبیز، ۷۸.۴ میلیون دلار

تنها تندیسی که توانست وارد فهرست ۱۰ اثر گران سال ۲۰۲۱ شود. کارشناسان برای آن رقم ۷۰ تا ۹۰ میلیون دلار در نظر گرفته بودند و بلافاصله پس از فروش رفتن به مبلغ حدود ۷۸ میلیون دلار، جاستین سان که از فعالان عرصه رمزارزهاست، در توییتر اعلام کرد آن را خریده است.

«کلبه‌های چوبی میان درختان زیتون و سرو» ونسان ونگوگ ۱۸۸۹، کریستیز، ۷۱.۴ میلیون دلار

استاد هلندی ۱۳۰ سال پس از مرگ داغ‌ترین هنرمند ۲۰۲۱ بود. با وجود نگرانی‌هایی که برای کساد شدن بازار آثار امپرسیونیستی وجود داشت، هفت نفر از گوشه و کنار جهان برای به دست آوردن این تابلو رقابت کردند.

«برکه نیلوفر آبی» کلود مونه ۱۹۱۷، ساثبیز، ۷۰.۴ میلیون دلار

برخی تابلوها از جمله نقاشی ونگوگ در این فهرست روی صفحه نمایش شگفت به نظر می‌رسند اما از نزدیک دل نمی‌برند اما این نقاشی مونه چنان قدرتی روی دیوار دارد که فضا را به تسخیر خود درمی‌آورد. به همین دلیل بود که ۳۰ میلیون دلار بیش از برآورد ابتدایی فروخته شد.

«روزانه‌ها: ۵۰۰ روز اول» بیپل ۲۰۲۱، کریستیز، ۶۹.۳ میلیون دلار

هیچ‌کس گمان نمی‌کرد چنین چیزی رخ بدهد، حتی مایک وینکلمان که با نام هنری بیپل شناخته می‌شود. در آخرین دقایق یک حراج آنلاین در روز ۱۱ مارس یک تابلو از تصاویری که پیش‌تر در اینستاگرام هم به نمایش گذاشته شده بود، معامله‌گران را به تکاپو انداخت و به قیمتی فروخته شد که نام NFT در بازار هنر سر زبان‌ها بیفتد.

Number 17

«شماره ۱۷» جکسن پولاک ۱۹۵۱، ساثبیز، ۶۱.۲ میلیون دلار

نقاشی‌های قطره‌ای پولاک چیزی نیست که چندان در دسترس باشد؛ یا در موزه‌هاست یا دست مجموعه‌داران خصوصی که چندان میل به نمایش دادن ندارند. وقتی این تابلو وارد حراجی شد، برای آن برآورد ۳۵ میلیون دلاری در نظر گرفته شد. هر چند پیشنهادها از مرز ۵۰ میلیون دلار گذشت و وقتی آخرین چکش روی میز خورد، حاضران در سالن از شادی به هوا پریدند.

«بدون عنوان» سای تومبلی ۲۰۰۷، ساثبیز، ۵۸.۹ میلیون دلار

سخت بتوان فروخته شدن یک تابلو ۶۰ میلیون دلاری را ناامیدی دانست اما نقاشی غول‌پیکر تومبلی نتوانست انتظارها را برآورده کند. برآورد ابتدایی ۴۰ تا ۶۰ میلیون دلار بود و در نهایت هم با رقمی بیش از ۵۰ میلیون دلار به خریدار رسید.