گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «تصویر مصور مظفری» نوشته اصغر گروسی به کارگردانی وحید نفر از 10 آذر ساعت 20:30 در سالن استاد حمید سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته و مجید ‌رحمتی، سعید ‌ابک، پانته‌آ مرزبانیان، امیرحسین ‌انصافی، سامان ‌شکیبا، مرتضی ‌دلداده، مرجان ‌رضایی، مریم روح‌بخش، ساره گندمی، سارا ‌رضایی، علی ‌نجاریان، محمدحسین دلیر، محمد رضایی و سجاد احمدی‌نیا در آن بازی می‌کنند.

وحید نفر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش گفت: پیشنهاد بازی در نقش مظفرالدین‌شاه سال 1393 از سوی آقای گروسی به من داده شد. آن زمان ما تمرین‌ها را آغاز کردیم اما پروژه نیمه‌تمام ماند. سال 1395 تصمیم گرفتم این نمایش را روی صحنه بیاورم که موفق نشدم تا اینکه تابستان امسال تمرین‌ها و اتودهای نمایش را با دانشجویانم آغاز کردم و سپس بازیگران حرفه‌ای به نمایش اضافه شدند.

او درباره جذابیت‌های انتخاب این نمایشنامه و اجرای آن عنوان کرد: این اثر سرشار از ترفندها و بازی‌های نمایش‌ ایرانی است و نمایشنامه علاوه بر مضمون جذابی که برای من دارد به هنر و به خصوص سینماتوگراف می‌پردازد و این موضوع من را بر آن داشت تا این اثر را روی صحنه آورم.

این بازیگر و کارگردان تئاتر درخصوص موضوع و مضمون نمایش «تصویر مصور مظفری» اظهار کرد: داستان این نمایش درباره ماجرای نخستین باری‌ست که سینماتوگراف یا همان فیلمبرداری متحرک به ایران وارد شد. مظفرالدین شاه پس از آخرین ترور نافرجامش در آخرین سفر خود به فرنگ، یک سینماتوگراف را به کشور وارد کرد و تا حدی سرگرم آن شد که زمام امور مملکت را از کف داده و قدرت در دستان اتابک و تاج‌الملوک می‌افتد.

وحید نفر درباره سبک و شیوه اجرایی این نمایش یادآور شد: این نمایش با سبک و سیاق معمول نمایش‌های ایرانی متفاوت است و به جز بازی‌ها در بخش تعزیه و مضحک، تکنیک متفاوتی از بازی در آن وجود دارد. با شیوه‌های مدرن و کارگاهی این اثر را پیش بردیم و در نهایت براساس تفکری که داشتیم فضای متفاوت از نمایش‌های آیینی و سنتی و به‌روزی را برای اجرای آن در نظر گرفتیم.

او درباره ویژگی‌های نمایش «تصویر مصور مظفری» تصریح کرد: نمایش کاملاً متکی بر بازی بازیگران است و می‌شود گفت صحنه را از نمایش حذف کردیم البته به جز صحنه‌ای که فیلم در آن پخش می‌شود. صحنه به وسیله نور، بازی بازیگران، بدن و فیزیکال اداره می‌شود. از آنجایی که  متن نیاز به کالبدشکافی داشت، صحنه‌های آوازی را براساس توانایی خوانندگی بازیگران به نمایش اضافه کردیم. حضور موسیقی زنده نیز از دیگر ویژگی‌های این نمایش است.

وحید نفر در پاسخ به این سوال که تا چه میزان در اجرای نمایش وفادار به نمایشنامه اصلی بوده است، گفت: به جز یک یا دو صحنه که دیالوگ‌ها را تبدیل به شعر و آواز کردیم، 80 درصد وفادار به نمایشنامه اصلی بوده‌ام چراکه شاکله اصلی داستان بر شاخ داستان اصغر گروسی است.

او در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: ما همچنان چشم به راه اساتید و بزرگان نمایش‌های آیین و سنتی هستیم و انتظار داریم همانطور که در سمینارها و گفت‌وگوهایشان همواره توجه به نمایش‌های آیینی و سنتی را فریاد می‌زنند اکنون نیز در کنار دیگر مخاطبان به تماشای این نمایش بنشینند و لذت ببرند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مشاور و برنامه‌ریز و ساخت ویدئو: سهیل ‌ساعی، منشی صحنه: معصومه آرواز، دستیاران کارگردان: محمد ‌سعادت و مرتضی ‌صباحی، آهنگساز: علی المعی، نوازندگان تار: محیا محمودی، کمانچه: سپهر رضایی، سازهای کوبه‌ای: علی المعی، سازهای افکتیو: محمد وفایی، طراح گریم: هدی ‌رودبار، مجریان گریم: زهرا ندرخانی و امیرحسین اجاقلو، عکاس:  سیدوحیدحسینی و محمدحسین شیرخانی، طراح نور: رضا ‌خضرایی و مشاور رسانه: سارا بابایی.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.