گروه سینمایی هنرآنلاین: «کجا می‌روی آیدا؟» به کارگردانی یاسمیلا ژبانیچ با رای ۴۲۰۰ عضو آکادمی فیلم اروپایی دو جایزه بهترین کارگردان و بهترین فیلم را به دست آورد و یاسنا درویچیچ هم برای بازی در آن برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. «کجا می‌روی آیدا؟» سال گذشته در جشنواره فیلم ونیز رونمایی شد و به نمایندگی از بوسنی در رقابت اسکار بهترین فیلم بین‌المللی شرکت کرد که آنجا هم نامزد دریافت جایزه شد.

«کجا می‌روی آیدا؟» تولید مشترک ۱۲ شرکت سینمایی از ۹ کشور اروپایی و روایتی تکان‌دهنده و مصیبت‌بار از تلاش‌های سازمان ملل در سال ۱۹۹۲ برای جلوگیری از کشتار سربرنیتساست. ژبانیچ جوایز خود را به زنان بوسنیایی و تلاش‌های آنها برای برقرار کردن صلح و آرامش پس از جنگ‌های ویرانگر بوسنی تقدیم کرد و گفت: «زنان باید همیشه خرابکاری‌های مردان را درست کنند. آنها به ما یاد دادند چگونه می‌توان ویرانی را به عشق و دوستی تبدیل کرد.»

انیمیشن مستند «گریختن» به کارگردانی یوناس پوهر راسموسن با موضوع فرار یک مرد افغانستانی به دانمارک برنده دو جایزه بهترین مستند و بهترین انیمیشن شد و جایزه بهترین بازیگر مرد به آنتونی هاپکینز برای بازی در «پدر» رسید. فلورین زلر و کریستوفر همپتن هم برای «پدر» جایزه بهترین فیلمنامه جوایز فیلم اروپایی را از آن خود کردند.

جوایز فیلم اروپایی ۲۰۲۱ قرار بود با حضور نامزدها و مهمانان سینمایی در برلین برگزار شود اما به دلیل اوج‌گیری سویه امیکرون ویروس کرونا در اروپا به رویدادی تلفیقی تبدیل شد. برخی مهمانان و اهداکنندگان جوایز حضور داشتند اما بیشتر برندگان از راه دور جایزه خود را دریافت کردند.