گروه معماری هنرآنلاین: مرکز تحقیقاتی آسترازنیکا به شکل یک گیتار برقی سه گوش و دارای سقف دندانه‌ای شکل در وسط پردیس پزشکی کمبریج قرار دارد که برای ارتباط با محیط اطرافش طراحی شده است.

معمار و مدیر پروژه گفته است: «هشت سال پیش که شرکت آسترازینکا مسابقه‌ای را برای این پروژه برگزار کرد، آن‌ها به دنبال دیدگاه جدیدی برای شرکت بودند.  در عین حال می‌خواستند اساساً تمرکز شرکت خود را به علوم تغییر دهند یعنی علم را در میانه همه چیز قرار دهند و علم را قابل رویت کنند.»

درخواست اصلی موسسه تحقیقاتی آسترازینکا از معماران این بود که ساختمانی بسازند که مناسب تحقیقات علمی باشد تا پنهان کردن تحقیقات. این شرکت همچنین خواهان آن بود که این مرکز یک فضای باز و دعوت کننده باشد.

این سازه بتنی سه طبقه با نمای چوبی براق طراحی شده است. طبقات فوقانی ساختمان که نمای شیشه‌ای پلکانی دارند، بر روی شش جعبه شیشه‌ای مستطیل شکل قرار گرفته که به صورت سه جفت در اطراف یک حیاط باز طراحی شده است. این جعبه ها به صورت عمودی از تمام طبقات عبور می‌کنند و آزمایشگاه‌هایی را در خود جای می‌دهند که ۱۹۰۰۰ متر مربع از زمین ۵۵۰۰۰ متر مربعی را اشغال می‌کنند.

در داخل مرکز، آزمایشگاه‌ها پنجره‌هایی از کف تا سقف دارند تا کارکنان و بازدیدکنندگان به راحتی مراحل تحقیقات را مشاهده کنند. فضاهای کاری دارای طراحی با پلان باز هستند و برای بخش‌های آزمایشگاهی، اجتماعی و سایر فضاهای کاری از رنگ‌ها و مواد متضاد استفاده شده ولی داخل آزمایشگاه به رنگ سفید طراحی شده است.

برای نمای بیرونی و نمای آزمایشگاه کاملا از مواد ارگانیک استفاده شده است. افراد بیرون از مرکز به طور کامل و مستقیما می‌توانند افراد داخل را ببینید.

علاوه بر آزمایشگاه‌ها و فضاهای کاری دیگر، یک مرکز کنفرانس، یک سالن، یک کافه و یک رستوران در طبقه همکف ساختمان واقع شده‌است.

این مرکز ۱۷۴ محفظه دارد تا گرما را از زمین تامین ‌کند و همچنین دارای چهار برج خنک کننده هیبریدی و یک پمپ حرارتی زمینی است. ساختمان با سطوح بالایی از عایق‌بندی طراحی شده‌ تا کارایی حفظ انرژی را تضمین کند.

طراحی برای سقف شیشه‌ای دندانه دار نیز به این معنی است که فضای داخلی نور طبیعی زیادی دریافت کند.

این مرکز متعهد است که تا سال ۲۰۲۵ انتشار کربن را از فعالیت‌های خود در سراسر جهان به صفر برساند و تا سال ۲۰۳۰ کل زنجیره  آن منفی باشد.

در این مرکز جدید بیش از ۲۲۰۰ دانشمند مشغول به کار بر روی داروهای آسترازنیکا خواهند بود.