گروه مد و لباس هنرآنلاین: طبق روال هر سال و در آستانه سال جدید میلادی، شرکت پنتون اقدام به معرفی رنگ سال کرد. پنتون شرکتی است واقع در شهر کارلاستادت، نیوجرسی که به‌خاطر سامانه رنگ پنتون (PMS) که فضایی رنگی و اختصاصی است و در صنایع به‌ویژه چاپ به کار می‌رود، شناخته می‌شود. سامانه تطبیق رنگ پنتون سامانه‌ای برای تولید رنگ استاندارد است که با استفاده از این استاندارد رنگ، تولیدکنندگان مختلف در مکان‌های مختلف می‌توانند به آن مراجعه کنند تا مطمئن شوند رنگ مورد استفاده آن‌ها، همان رنگی است که می‌خواهند آن هم بدون آن‌که با رنگ تماس داشته باشند.

در حقیقیت، شرکت پنتون وظیفه استانداردسازی رنگ‌ها را برعهده دارد و به هر رنگ یک کد مخصوص می‌دهد تا رنگ‌ها به صورت دقیق مشخص شوند و با دیگر رنگ‌ها اشتباه گرفته نشوند. طراحان لباس و مد نیز از رنگ‌هایی که شرکت پنتون به عنوان رنگ سال اعلام می‌کند بهره می‌برند تا بخشی از تولیدات خود را بر اساس آن انجام دهند.

لئاتریس آیزمن، مدیر اجرایی مؤسسه رنگ پنتون در بیانیه‌ای مطبوعاتی درباره این انتخاب‌ها گفته است: «استفاده ما از رنگ، با روحیه فرهنگی‌مان ارتباط مستقیم دارد. همان طور که ما آینده جدیدی را کشف می‌کنیم، به دنبال فرصت‌هایی هستیم تا کاری کاملاً متفاوت انجام دهیم. این‌ها رنگ‌هایی هستند که تمایل ما به شکستن مرزها را برآورده می‌کنند. همان تمایلی که در حقیقت نیاز مشتاقانه ما به خلاقیت سرزنده و بیان بصری بدون محدودیت است و ما در حال ورود به این زمان هستیم.»

با توجه به آنچه در وب‌سایت شرکت پنتون آمده، آن‌ها رنگ سال ۲۰۲۲ را در قالب یک تغییر و مرحله‌ای برای گذار از دوران کرونا و پا گذاشتن به جریان زندگی عادی در نظر گرفته‌اند؛ دوره‌ای که قرنطینه‌ها و ایزوله بودن تمام می‌شود.

این رنگ با ترکیب خاص خود، دنیای دیجیتال و جهان واقعی را با هم تلفیق کرده و از این نظر به آنچه ما طی این سال‌ها تجربه‌ کرده‌ایم، نزدیکی زیادی دارد. از طرف دیگر استفاده از این رنگ در قالب دنیای دیجیتال هم بسیار کارآمد است و همین باعث محبوبیت بیشتر آن خواهد شد.

به گفته انتخاب کنندگان رنگ سال نو میلادی، «PANTONE 17-3938 Very Peri» نه‌تنها همه‌ ویژگی‌هایی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم را دارد، بلکه حس زندگی مدرن را هم در افراد به وجود می‌آورد و میان جهان واقعی و دنیای دیجیتال پل می‌زند.

البته نکته حائز اهمیت در عرصه مد و لباس کشورمان ایران بر اساس تنوع قومیتی و جغرافیایی این است که در زمینه طراحی نباید هنرمندان در به‌کارگیری تکنیکی خاص محدود شوند چرا که تحقیق و پژوهش مهم‌ترین رکن در بازآفرینی هنر، فرهنگ و تمدن این مرز و بوم است و باید ذهن همگی معطوف و متوجه اصول استفاده از رنگ، طرح و نقش در زمان طراحی لباس‌ها شود ضمن آنکه هنرمند همواره نیاز دارد فضایی مناسب برای ایده‌پردازی و خلاقیت داشته باشد.

در ادامه، نمونه‌ای از پالت رنگی سال ۲۰۲۲ را ببنید:

4620878