به گزارش هنرآنلاین، سید محمد مهدی طباطبایی‌نژاد ضمن بازدید از خانه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در پردیس سینمایی چارسو گفت: جشنواره سینماحقیقت، نقطه عطفی بزرگ بوده که با آغاز اولین دوره خود سینمای مستند ما را وارد حیاتی تازه کرد.

طباطبایی‌نژاد مدیرعامل سابق مرکز گسترش، مستند و تجربی با حضور در پردیس سینمایی چارسو ضمن بازدید از روند برگزاری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در صحبت‌هایی گفت: «سینماحقیقت» یکی از استانداردترین و بهترین جشنواره‌های سینمایی و یکی از مهمترین و معتبرترین رویدادهای هنری کشور ماست که خوشبختانه امسال پانزدهمین دوره خود را آغاز کرده و انشالله به سلامت سپری خواهد کرد.

وی افزود: سینمای مستند در کشور ما در دهه ۴۰ با بزرگانی همچون محمدرضا اصلانی، منوچهر طیاب، منوچهر انور و ... شروع خیلی خوبی داشت اما از زمانی که جشنواره سینماحقیقت شروع به کار کرد و اولین دوره آن آغاز شد، یک نقطه عطف بزرگ در سینما مستند ما شکل گرفت و وارد یک حیات تازه شد.

مدیرعامل سابق مرکز گسترش، مستند و تجربی با تاکید بر اینکه جایگاه سینمای مستند بر کسی پوشیده نیست، بیان کرد: اگر کشوری دغدغه توسعه و نگاه رو به آینده داشته باشد، ناگزیر از توجه هرچه بیشتر به حوزه رسانه و مدیاست. در این بین سینمای مستند و فیلم مستند به عنوان بستر و فضایی که آگاهی‌بخش، حقیقت‌جو و مطالبه‌گر است و همه وجوه یک جامعه پویا را دارد، یک متر و معیار برای اندازه‌گیری تمایل آن جامعه به توسعه‌یافتگی است. 

دبیر ادوار گذشته جشنواره «سینما حقیقت» در ادامه عنوان کرد: به گمان من این رونق با جشنواره سینماحقیقت در کشور ما خودش را ظهور داد و بارز شد. بنابراین باید بگویم جشنواره «سینماحقیقت» جدا از اینکه یک ویترین برای نمایش آثار مستند و فضایی برای تبادل نظر و ارتباط مستندسازان است، انگیزه‌ای قوی و موثر برای ارتقای تولید آثار نیز تلقی می‌شود.

طباطبایی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: همه ما می‌گوییم که خانه مستند تلویزیون است، این حرف درستی است اما جشنواره حقیقت به عنوان یک فضایی بیرون از رسانه ملی و تلویزیون به کمک مجموعه‌ها و فضاهای مختلف آمد. امروز تلویزیون تنها رسانه موجود نبوده و پلتفرم‌های مختلف و فضای مجازی وجود دارد. بنابراین فیلم مستند صاحب یک مجموعه‌ای از خانه‌های متنوع شده و سینماحقیقت در نقش یک حمایتگر و مجموعه موثری که باعث ارتقای هرچه بهتر فیلم مستند می‌شود، در حال ایفای نقش است. 

وی در ادامه بیان کرد: علاوه بر این موارد، جشنواره حقیقت خیلی خوش‌شانس بوده است. چراکه ما کمتر جشنواره‌ای را در کشورمان می‌شناسیم که همواره و همه‌ساله رشد پیدا کرده و رو به ارتقا باشد. اما درباره پانزده دوره جشنواره حقیقت می‌توانیم بگوییم که در هر دوره خود نسبت به دوره قبل بهتر شده است. جشنواره‌ای که در آغاز خیلی محکم و درست و موفق شروع شد و چهارده دوره موثر و موفق را سپری کرد. البته فارغ از تلاش مدیران (جدا از خود من) که حتما موثر بوده است، ترکیبی از همکارانی که اینجا کنار هم هستند و همراهی مستندسازان عزیز کشورمان در این جشنواره یکی از عوامل توفیق آن بوده است.

این مدیر سینمایی در ادامه صحبت‌هایش گفت: خوشبختانه سال گذشته علی‌رغم همه دشواری‌هایی که حتی ممکن بود به تعطیلی جشنواره منجر شود، این رویداد با درایت دوستان وارد یک فضای تازه شد و به همین دلیل امسال در پانزدهمین دوره در دو بستر؛ فضای فیزیکی در پردیس چارسو و فضای پلتفرم‌های هاشور و نماوا برای مخاطبان در حال عرضه است.

مدیرعامل سابق مرکز گسترش، مستند و تجربی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره حضور مستمر خود در ادوار مختلف جشنواره سینماحقیقت توضیح داد: خودم را از اهالی خانواده مستند می‌دانم و در دوره‌هایی از این جشنواره هم فیلم داشته‌ام و هم برگزیده جشنواره شده‌ام و نشان فیروزه‌ای آن را دریافت کرده‌ام. همچنین در دوره‌هایی مخاطب عادی جشنواره بودم. واقعیت این است که به عنوان یک عضو از سینمای مستند فکر می‌کنم جشنواره حقیقت خانه همه ما اهالی فیلم مستند است و خب علاقه شخصی‌ام به این جشنواره مزید بر علت شده است.

طباطبایی‌نژاد در پایان گفت: چه مدیر باشم و فیلم داشته باشم و چه نداشته باشم، وقتی به این جشنواره می‌آیم احساس نشاط و شادابی می‌کنم. چراکه دوستانم و آثار آنها را می‌بینم و حال خیلی خوبی پیدا می‌کنم. این موارد همه از دلایلی است که من را به این جشنواره می‌آورد. ضمن اینکه می‌آیم و به دوستانم خسته‌نباشید و خداقوت بگویم.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از ۱۸ آذرماه شروع شده و تا ۲۵ آذرماه ادامه دارد.