گروه تجسمی هنرآنلاین: فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در مراسم رونمایی از لوح رویایی گیلگمش و ده‌ها قطعه و اثر تاریخی غارت‌شده که به این کشور بازگشته گفت: «ما توانستیم ۱۷ هزار و ۹۲۶ اثر تاریخی را از کشورهایی چون آمریکا، ژاپن، ایتالیا، انگلیس و هلند بیابیم و به عراق بازگردانیم.»

لوح رویایی گیلگمش پیش‌تر در یک مراسم رسمی به سفیر عراق در آمریکا تحویل داده شده بود و روز سه‌شنبه پس از بازگشت به عراق در ساختمان مرکزی وزارت امور خارجه در بغداد به نمایش درآمد. حصان ناظم، وزیر فرهنگ عراق و برخی مسئولان و مدیران ارشد سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد - یونسکو هم در این مراسم حضور داشتند.

لوح گیلگمش که بخشی از حماسه گیلگمش (از نخستین، کهن‌ترین و پرآوازه‌ترین آثار حماسی ادبیات دوران تمدن باستان به زبان اکدی و خط میخی) است، اوایل دهه ۱۹۹۰ پس از آغاز نخستین جنگ خلیج فارس از عراق خارج شد.

بر اساس آمار وزارت دادگستری آمریکا، از حدود ۳۰ سال پیش هزاران قطعه آثار تاریخی و باستانی از عراق به خارج قاچاق و به گوشه و کنار جهان برده شده است. شاید بتوان لوح رویایی گیلگمش را از ارزشمندترین این آثار غارت‌شده دانست.