فریدون شهبازیان در گفت وگو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین با اعلام خبر آهنگسازی برای سریال "کلاه پهلوی"، گفت: این سریال از فیلمنامه بسیار خوبی برخوردار است و شخصیتهایی که در آن وجود دارند به ساخت موسیقی کمک بسیاری می کنند. این مجموعه با اغلب مجموعه هایی که این روزها ساخته می شود، متفاوت است و این تفاوت منجر شد من ساخت آهنگ بر روی آن را بپذیرم.

این آهنگساز با اشاره به اینکه ساخت موسیقی این مجموعه به طول انجامید، تاکید کرد: متاسفانه به دلیل اینکه بخش هایی از فیلمبرداری آن انجام نشده بود ساخت موسیقی آن کمی طول کشید ولی من همچنان سعی کردم آهنگسازی آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهم؛ به طوری که خودم از آن راضی هستم. به جرات می توان گفت که موسیقی این مجموعه، تنها موسیقی کاملا ارکسترال یک سریال است که با هزینه بسیار بالایی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه "کلاه پهلوی " جوز آثار ممتاز صدا و سیما محسوب می شود،خاطر نشان کرد:موسیقی "کلاه پهلوی" یک موسیقی ارکسترال و کاملا سازی است که با توجه به این که سریال در ژانر بهترین کارهای تلویزیون قرار دارد از زمره کارهای خوب به شمار می رود.

این آهنگساز در پاسخ به اینکه چرا از سازهای زنده در ساخت موسیقی این مجموعه استفاده شده است، گفت: اصولا کارهایی که من آهنگسازی آنها را به عهده دارم بر مبنای سازهای زنده است؛مگر در مواردی که سازهایی که می خواهیم استفاده کنیم در ایران وجود نداشته باشند. در این صورت ناچار می شویم از موسیقی الکترونیک و سمپل استفاده کنیم.

آهنگساز سریال میرزا کوچک خان و "خاموشی دریا "دلیل هزینه بالای موسیقی این مجموعه را دستمزد بالای نوازنده ها عنوان کرد و در ادامه تاکید کرد: طی این سالها دستمزد نوازنده ها سیر صعودی داشته است اما من سعی کردم از تمام قدرت و توان و استعدادم با حمایت تهیه کننده و مدیر شبکه یک استفاده کنم و همه کار را به صورت آکوستیک ضبط کنم.این اثر از سازهای زهی و بادی کامل و نیز آکاردئون، هارمونیکا، قانون، سنتور، گروه کر و ... در قالب یک ارکستر بسیار بزرگ تهیه و ضبط شده است.

شهبازیان در پایان گفت: بخش زیادی از این اثر آماده شده و بخش های زیادی از که آن باقی مانده است همزمان با ساخت موسیقی پیش خواهد رفت، و این مجموعه از هفدهم شهریور ماه از شبکه یک صدا و سیما پخش خواهد شد. در ضمن در جریان داستان سریال از آوای موسیقی ایرانی استفاده شده است، به استثنا تیتراژها که بامداد فلاحتی خواننده جوان موسیقی آوازی این سریال را که در صحنه های دارماتیک و تراژیک این سریال جریان دارد، اجرا می کند.

پایان پیام/43