به گزارش هنرآنلاین به نقل از  روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری هنر فردا، در این دوره که با هدف آشنایی شرکت‌کنندگان با متون ماندگار نثر و نظم و ایجاد ارتباط میان محتوای این آثار با زندگی امروز برگزار می‌شود، چهار کتاب شاهنامه، تاریخ بیهقی، خمسه حکیم نظامی گنجوی و منطق‌الطیرعطارنیشابوری مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

ابوالفضل خطیبی (شاهنامه)، محمد دهقانی (تاریخ بیهقی)، مهدی محبتی (منطق‌الطیر) و مریم مشرف (خمسه نظامی) از استادان این دوره هستند. این کارگاه در ۱۶ جلسه برگزار می‌شود و هر کتاب در چهار جلسه مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.

ابوالفضل خطیبی، شاهنامه‌پژوهش و پژوهشگر ادبی، در جلسات شاهنامه‌خوانی جدا از آنکه به فردوسی و هنرش، یعنی کتاب شاهنامه می‌پردازد، نگاهی خواهد داشت به جامعه عصر او و همچنین رمز و راز جاودانگی این اثر سترگ. تاثیر شاهنامه برشاعران ونویسندگان ایرانی از آغاز تا امروز، هویت ایرانی در شاهنامه، نقالی و بیت‎های الحاقی از دیگر عناوین جلسات شاهنامه‌خوانی خواهد بود.

محمد دهقانی، پژوهشگر و منتقد ادبی نیز با مروری کلی بر تاریخ ایران در زمانه بیهقی، به اهمیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی این کتاب خواهد پرداخت. در این جلسات همچنین چند بخش مهم تاریخ بیهقی روخوانی و تحلیل خواهد شد.

جایگاه عطار در عرفان ایرانی، شیوه درست برخورد با آثار عطار، هفت وادی عطار و ارتباط آن با انسان معاصر و نقد و تحلیل شکل و محتوای منطق‌الطیر از موضوعاتی است که مهدی محبتی، عرفان‌پژوه و پژوهشگر ادبی در جلسات منطق‌الطیر مورد بحث قرار خواهد داد.

مریم مشرف، پژوهشگر و استاد ادبیات فارسی نیز در جلسات خمسه نظامی، با اشاره به مفهوم عدالت و بنیان‌های جامعه عدالت‌محور در اندیشه‌های نظامی به تحلیل نگاه نظامی به مساله قدرت و جامعه می‌پردازد. نظامی و روانشناسی عشق، بحثی در  اطوارعشق و احوال عاشقان در خسرو وشیرین و لیلی و مجنون، تقابل پارسایی و اروتیسم در هفت پیکر، جایگاه زن در داستان‌ها و شگردهای قصه‌گویی عطار از دیگر عناوین این جلسات خواهد بود.

علاقه‌مندان جهت اطلاعات بیشتر و یا انجام ثبت‌نام می‌توانند با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۱۰۹۲ تماس بگیرند یا به نشانی اینترنتی http://arttomorrow.org مراجعه کنند.