به گزارش هنرآنلاین، مراسم افتتاح نمایشگاه نقاشی‌های فرناز اخلاقی با عنوان "سفری به دنیای کهن" روز جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ در آرت سنتر برگزار شد.

فرناز اخلاقی می‌گوید: حدود ۱۰ سال است که درباره اسطوره‌ها و موتیف‌های جهان که ریشه در بین‌آلنهرین دارند، تحقیق می‌کنم. برایم جذاب بود که روی روی مُهر‌ها کار کنم. در حدود هفت هزار سال پیش، مردمان بین‌النهرین به صورت گروهی زندگی می‌کرده‌اند و هر گروه برای خودش یک مُهر داشته که نشانه‌ای برای خودشان بوده است.

او ادامه می‌دهد: این مُهر‌ها با عنوان «آیین مهر» شناخته می‌شوند که در نهایت به صلح و دوستی گرایش پیدا می‌کند.

این نقاش تأکید می‌کند: هر انسانی وظیفه دارد که تمدنِ بشریت را با چنگ و دندان هم که شده نگه دارد. بشریت اگر بداند که تمدن داشته، در وجودش به صلح می‌رسد.

اخلاقی درباره تکنیک نقاشی‌هایش می‌گوید: آثارم را براساسِ مُهر‌هایی می‌کشم که متعلق به هفت هزار سال پیش هستند. اما برای اینکه به ذهن مُدرنِ انسان امروز نزدیک شوم از تکنیک مُدرن استفاده می‌کنم. در عین حال رنگ‌ها را خودم می‌سازم و قدیمی هستند. «آبستراکت سمبولیسم» عنوانی است که در اروپا برای کار‌هایم در نظر گرفته‌اند.

او تأکید می‌کند: مخاطب وقتی اثرم را می‌بیند با تکنیکی مُدرن مواجه می‌شود که محتوایی با قدمتِ هفت هزار سال دارد.

نیلوفر قادری‌نژاد، استاد فرخ مظهری، استاد پازوکی، استاد جمالی و سفیر صربستان از مهمانانِ مراسم افتتاحیه نمایشگاه «سفری به دنیای کهن» بودند.

نقاشی‌های فرناز اخلاقی، یا آن‌گونه که پای آثارش می‌نویسد؛ ف. اخلاقی؛ سفری است، شاید هم یک توقف. سفری از دنیای سرسام‌آورِ امروز به جهان پرآرامش دیروز. دیروزی از جنس هزاره‌های دور. آن هنگام که تمدن بشری ریشه‌های مشترک داشت. نه هنوز جنگ بود و نه این همه اختلاف و افتراق.

فرناز اخلاقی امسال و در هفتاد و پنجمین سالگرد «انجمن هنرمندان آلمان» به عضویت این انجمن درآمده است.

اخلاقی در یونان و آلمان دانش آموخته است. جامعه هنری آلمان برای معرفی شیوۀ کار او، سبکِ «آبستراکت سمبولیسم» را برگزیده است.

زن و زمین، تمدن و طبیعت و ده‌ها و بلکه صد‌ها انگاره و نماد دیگر، دستمایه‌های نقاشی‌های او هستند تا از صلح و دوستی، از ریشه‌های مشترک بشری، از ارزش‌های همسان بگوید.

آثار اخلاقی، لختی سکوت و آرامش در دنیای پرشتاب ماست.

نمایشگاه «سفری به دنیای کهن» تا ۱۶ آذر ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان به هنر، هر روز از ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه تا ۲۰ و ۳۰ دقیقه می‌توانند از این نمایشگاه به آدرس بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵ باغ انجمن خوشنویسان دیدن کنند.