گروه معماری هنرآنلاین: هفدهمین دوسالانه معماری ونیز با وجود تعویق یک ساله و مقررات سختگیرانه همه‌گیری با بیش از ۳۰۰هزار بازدیدکننده به پایان رسید. در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ به ترتیب ۲۷۵ هزار و۲۶۰هزار نفر از دوسالانه دیدن کردند.

در این دوسالانه ۱۱۲ کمپانی از ۴۶ کشور جهان حضور داشتندکه بیشترین سهم مربوط به اروپا و ایالات متحده آمریکا بود که در مجموع با ۹۸ کمپانی در این رویداد شرکت کردند. در بخش ملی نیز ۶۱ کشور جهان با پاویون اختصاصی در این رویداد بین المللی حضور داشتند. کشورهای عراق، ازبکستان و گرانادا برای نخستین بار مهمان دوسالانه معماری ونیز بودند. ایران امسال در دوسالانه معماری ونیز غایب بود.

این رویداد با موضوع «چگونه با هم زندگی کنیم» با مدیریت هاشم سرکیس در جیاردینی، آرسناله و خیابان‌های ونیز از ۲۲ می تا ۲۱ نوامبر ۲۰۲۱ میزبان مخاطبان بود.

پاویون امارات متحده عربی با عنوان«تالاب» با کیوریتوری وائل العوار اماراتی و کنیچی تراموتو ژاپنی برنده شیر طلایی دوسالانه ونیز برای بهترین حضور ملی شد. بازدیدکنندگان با حضور در پاویون امارات با ایده‌هایی نو درباره سیمان‌های دوستدار محیط زیست آشنا شدند که علاوه بر آلاینده نبودن، می‌توانند دوام و استحکام را برای ساختمان‌های نسل آینده ارمغان بیاورند.

جایزه معتبر شیر طلایی یک عمر دستاورد در هفدهمین دوسالانه معماری ونیز نیز به رافائل مونیو، معمار و منتقد و استاد ۸۳ ساله اسپانیایی اهدا ‌شد.

امسال موضوعات مختلف و متنوع در هفدهمین دوسالانه معماری ونیز مورد بررسی قرار گرفت. همانطور که سرکیس از معماران خواسته بود فضایی را تصور کنند که در آن می‌توانیم سخاوتمندانه با هم زندگی کنیم، شرکت کنندگان به مسائل جهانی مانند مهاجرت و تأثیر آن بر محیط‌های ساخته شده، پایداری، تغییرات آب و هوایی، فناوری اطلاعات، پلتفرم‌های دیجیتالی و مرزها پرداختند. نحوه نمایش این مضامین نیز در طول این دوره با تغییرات زیادی همراه بود.

با در نظر گرفتن این مسئله که بیشتر مخاطبان قادر به حضور فیزیکی در این رویداد نبودند، برخی از غرفه‌های ملی به رابط‌های دیجیتالی به عنوان ابزاری برای انتقال تجربه این بینال متوسل شدند و این فرصت را به بینندگان در سراسر جهان دادند تا به شکل مجازی از غرفه ها بازدید کنند.

دوسالانه معماری ونیز، فرصتی ایده‌آل برای معماران و طراحان بود تا با پروژه‌‌های جدیدی در غرفه‌های مختلف، با مضامین گوناگون آشنا شوند. در این دوره ۱۱۰۰ روزنامه‌نگار رویدادهای مرتبط با دوسالانه را پوشش دادند.