گروه مد و لباس هنرآنلاین: جلسه مشترک سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی و طیبه عزت الهی نژاد دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با موضوع حجاب، عفاف، مد و لباس، صبح روز چهارشنبه سوم آذرماه در ساختمان شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

امامی در ابتدای این جلسه، با اشاره به اینکه ده‌ها دستگاه و مجموعه مردمی و دولتی، پیشنهاد و الزام‌هایی برای فعالیت در حوزه ترویج پوشش و آراستگی متقارن با اسلام، ایران و انقلاب را باید مورد توجه قرار دهند، اذعان داشت: از همان ابتدای مسیر، قانون ساماندهی مد و لباس کشور در سطح اداره کل، کارگروهی را ایجاد و در ادامه، سند راهبردی سبک پوشش اسلامی ایرانی را بر اساس نقشه مهندسی فرهنگی تدوین، تنظیم و ارائه کرد.

او تصریح کرد: این سند، سندی پیشرفته از حیث توجه توأمان به مؤلفه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی لباس به شمار می‌رود که در آن اعلام‌شده که ما در جمهوری اسلامی پدیده‌ای به نام مد یا سبک پوشش را به رسمیت می‌شناسیم.

امامی با تأکید بر اینکه نیاز به موضوع سبک پوشش، نیازی واقعی مانند نیاز به غذا است، اظهار داشت: باید در عرصه سبک پوشش با فعلیت و نه انفعال وارد شویم تا بتوانیم دولت را به‌عنوان تسهیل‌گر و فعالان فرهنگی، هنرمندان و طراحان را در ادامه به رسمیت بشناسیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی افزود: طراحان مد و لباس یکی از مهم‌ترین رسته‌های هنری سبک‌ساز در جامعه هستند و طی دو ماه آینده در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات مربوط به این بخش‌ها لازم الااجرا خواهد بود.

امامی با اشاره به اینکه پیگیری فعالیت‌ها در معاونت‌های متعدد وزارتخانه و هماهنگ‌سازی بیش از 27 دستگاه عضو در شورای فرهنگ عمومی با بخش‌های مرتبط بر عهده شورای فرهنگ عمومی است، اذعان داشت: ما از معاونین فرهنگی دستگاه‌ها، پیگیری مصوبات را به‌صورت متمرکز در دستور کار قرار می‌دهیم و در این راستا و همچون گذشته، شکوفاسازی ظرفیت‌های هنر طراحی و مسائل تخصصی لباس بر عهده کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور است.

دبیر شورای فرهنگی عمومی با اشاره به استراتژی سه‌پایه در مسیر مدیریت موضوعات مرتبط با حجاب، عفاف، مد و لباس جامعه تأکید کرد: نگاه علمی و تخصصی و نه نگاه حاشیه‌ساز به این موضوع از سوی دبیر جدید کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور حائز اهمیت است حال آنکه در این دوره بیم تعارض منافع و سستی در اجرای قانون و وظایف نظارتی را شاهد نخواهیم بود. همچنین گفتمان سازی رسانه‌ای مبنی بر حیا و آرامش روانی خانوادگی و هدایت و محدودسازی جرم انگاری‌ها و برخوردهای انتظامی هدفمند، اثرگذار و هوشمند به جای برخوردهای هزینه زا و کم اثر را شاهد خواهیم بود.

در ادامه این نشست، طیبه عزت الهی نژاد دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: زندگی یک روایت است و باید راویان فرهنگ خویش باشیم. آنچه امروز بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد، شناخت خویش و بازگشتن به خویشتن خویش است. من از نهاد دانشگاه هستم و محقق میدان و در آستانه ربع قرن فعالیتم در حوزه آموزش و پژوهش وارد میدان عمل شده‌ام.

عزت الهی نژاد با تأکید بر اینکه ایران سرزمینی به وسعت تاریخ است، بیان کرد: کدام نقطه این سرزمین یادگاری از زندگی ندارد و چه ارزشی والاتر از این‌که این سرزمین همواره بوی زندگی ‌داده است. امروز این را با صدای بلند می‌گویم که خاک این میهن از سلول سلول انسان‌هایی تشکیل‌ شده که راویان زندگی بوده‌اند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تصریح کرد: پوشش همراه دیرین بشر، تجلی تاریخ، سنت و باور است و انسان همواره تلاش کرده در راستای تمایز در عین ارتباط گام بردارد و پوشش یکی از مهم‌ترین ابزار تمایز است و در این مسیر آنچه من از انسان‌شناسی آموختم، روایت بدون قضاوت، روایت واقعی و نه فاصله‌دار است.

او افزود: پوشش نه‌تنها کارکرد دارد بلکه رسانه واقعی ارزش‌ها و باورهای جامعه خود بوده و آنچه خلأ عمیق در حوزه پوشش به شمار می‌رود، مطالعات انسان‌شناختی است حال‌آنکه محققان و پژوهشگران باید گام‌های اساسی در راستای بیان واقعی سخن جامعه خویش بردارند هر چند تا به امروز علوم نقلی و ارزش تجربه زیسته کمتر مورد توجه قرارگرفته است.

عزت الهی نژاد با اشاره به اینکه هدف اصلی در این دوره، دیده شدن افراد در راستای توسعه فرهنگی است اظهار داشت: امروز جهان تشنه دیدن، شنیدن و خواندن روایت‌های زندگی‌های گوناگون است و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امروز باید تقویت حس تعلق باشد چرا که همگان در این سرزمین نقشی دارند و باید نقش خود را مؤثر بدانند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: فهم مسئله و ارائه راهکار سرلوحه عملکرد این دوره خواهد بود و در این راستا ایجاد بستری مناسب جهت آشناسی و معرفی و شناخت عمیق پوشش به‌ویژه پوشش‌های سنتی، تاریخی و نقش آن در جامعه امروزی امری ضروری به نظر می‌رسد حال‌آنکه الگوسازی خلاق به‌ویژه برای نسل جوان و بومی‌سازی علم در عرصه پوشش با رویکردهای آموزشی و توجه به مقوله محیط‌زیست و سلامت از دیگر عناوین حائز اهمیت است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ادامه به اهمیت و جایگاه رسانه در توسعه فعالیت‌های حوزه مد و لباس کشور اشاره و تصریح کرد: وقتی جامعه ارزش‌های خود را با روایت‌های مختلف منتقل می‌کند افراد جامعه علاقه‌مند به موضوع می‌شوند و وقتی رسانه را می‌بینیم که تا چه میزان در سطح جهان قدرتمندانه فعالیت می‌کند و از مسیر آن الگوسازی می‌شود، ما هم باید ارزش‌هایمان را از طریق رسانه‌ها بیان کنیم.

او افزود: رسانه قدرتمندترین بخش و صدای فرهنگ است و اگر رسانه همسو نباشد، صدای هماهنگ از این جامعه برنمی‌خیزد.

عزت الهی نژاد در ادامه به اهمیت توجه به مسئله لباس اقوام اشاره کرد و گفت: طی ارتباط با جوامع بومی درمیابیم که برخی قدرتمندانه در حوزه مد فعالیت داشته و امروز اتفاقاً در بسیاری از آئین‌ها استفاده از لباس محلی به‌عنوان یک ارزش به شمار می‌رود. به‌هرروی افراد می‌خواهند متمایز باشند چراکه این تمایز برایشان قدرت به بار می‌آورد و اگر به دنبال ایجاد جامعه‌ای قدرتمند هستیم باید برای این تمایزات و گنجینه ارزشمند تجربیات افراد ارزش و اعتبار قائل شویم.

در ادامه این جلسه نیز دیگر حضار به طرح موضوعاتی درباره مسائل و چالش‌های مهم و حیاتی عرصه مد و لباس کشور از جمله نقش و اهمیت مسائل فرهنگی، هنری، علمی، پژوهشی و آموزشی در این حوزه پرداختند و دغدغه‌های خود را با دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و دبیر شورای فرهنگ عمومی به اشتراک گذاشتند.