به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، اکبر ایرانی مدیرعامل موسسه پژوهش میراث مکتوب، در رابطه با اهمیت و جایگاه هفته کتاب بیان کرد: طبعا هیچ پدیده‌ای مانند کتاب مورد نیاز بشر نبوده و نیست؛ عشقی که بشر برای دانایی همیشه ورزیده است از طریق مطالعه و خواندن و دانستن بوده و این بهترین نردبان برای ارتقاء بشر بوده است.

او هفته کتاب را برای معرفی فعالیت‌های موسسات، مراکز فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مناسب و پسندیده دانست و ادامه داد: بسیاری از بخش‌ها تلاش می‌کنند که فعالیت‌های خودشان را در این هفته به نمایش بگذارند و یک جشن کتاب راه‌اندازی کنند. جامعه به برگزاری جشن‎های فرهنگی و هنری نیاز دارد؛ بنابراین اگر مناسبت‌های فرهنگی را پر رونق کنیم، انگیزه خوبی برای نسل جوان ایجاد کردیم تا به سمت مطالعه گرایش پیدا کنند.

او در ادامه یکی از راه‌های رونق مناسبت‌های فرهنگی را آسیب‌شناسی حوزه کتاب و رفع موانع نشر و تولید کتاب، بیان کرد و گفت: هم علاقه‌مندان به مطالعه مشتاق هستند، بدانند چه کارهایی چاپ می‌شوند و هم پدیدآورندگان می‌خواهند که رویکرد متولیان فرهنگ نسبت به پدیدآورندگان و آثار تهیه شده آنها رویکرد منطقی و قابل تاثیری باشد.

مدیرعامل موسسه پژوهش میراث مکتوب توصیه کرد: بررسی ممیزی کتاب‌ها در اداره کتاب باید در حداقل زمان انجام شود تا سرمایه ناشر معطل نماند و جلوی سرعت انتشار در مراحل ممیزی گرفته نشود و به موقع پاسخگو باشند.

او عنوان کرد: زمانی اهمیت هفته کتاب بالا می‌رود که هم در جهت حمایت از تولیدکنندگان گام‌های موثری برداشته شود و هم هزینه‌های تولید، کاغذ، چاپ و چاپخانه و لیتوگرافی دارای نوسان نباشد و به نوعی خوانندگان کتاب این نوسانات را حس نکنند.

او با اشاره به این‌که تغییر قیمت کتاب برای خریدار در طول سال مشکلاتی را ایجاد می‌کند، مطرح کرد: بنابراین هفته کتاب می‌تواند فرصتی برای گفت‌وگو با اهل کتاب، متولیان فرهنگی و تولیدکنندگان کتاب اعم از ناشر، نویسنده، پدیدآورنده، مولف و مترجم باشد.

ایرانی طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها طرح‌های فصلی فروش کتاب را بسیار خوب ارزیابی و اظهار کرد: طرح‌های فصلی فروش کتاب به دلیل حمایت از ناشر و کتاب فروش مناسب است و به نوعی برای خریدار و خواننده که یارانه کتاب را دریافت می‌کنند نیز شایسته است.

او یادآور شد: موسسه پژوهش میراث مکتوب به مناسبت هفته کتاب به صورت وبیناری، از کتاب «ارج نامه مرحوم احمد گلچین معانی» کتاب‌شناس و نسخه‌شناس خراسانی را رونمایی کرد. به دلیل شناسایی تذکره‌های فارسی به نام کاروان هند از سوی ایشان، شایسته بود که در خصوص این شخصیت‌شناس تحقیق صورت بگیرد.

اکبر ایرانی در پایان سخنان خود گفت: با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و خانه کتاب و ادبیات ایران ۲۶ آبان ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ مراسمی به منظور تجلیل و بزرگداشت زنده یاد آذرتاش آذرنوش استاد زبان عربی که تالیفات متعددی در زمینه زبان عربی و زبان فارسی داشتند به صورت وبیناری برگزار می‌شود.

در این نشست که با همکاری وبینار بهشتی و خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار خواهد شد، سمرا آذرنوش دختر مرحوم آذرنوش و استاد دانشگاه سوربن حمزه ایلخانی‌زاده رئیس سابق فدراسیون چوگان احمدرضا خضری استاد گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهران و محمدرضا سحاب مدیرعامل موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب سخنرانی خواهند کرد.

علی‌اشرف صادقی استاد بازنشسته دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سیدمحمد عمادی حائری عضو هیات علمی بنیاد دائرة ‌‌المعارف اسلامی، عنایت‌الله فاتحی‌نژاد عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، عبدالهادی فقهی‌زاده عضو هیات علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران، مرتضی کریمی‌نیا قرآن‌پژوه، مجدالدین کیوانی عضو شواری علمی دائرة المعارف بزرگ اسلامی و سردبیر نشریه آینه میراث، و اکبر ایرانی مدیرعامل موسسه میراث مکتوب دیگر سخنرانان این مراسم خواهند بود.

علاقه‌مندان می‌توانند روز چهارشنبه ۲۶ آبان‌ماه، ساعت ۱۶ تا ۱۸ از طریق آدرس http://www.sbu.ac.ir/web/webinar در این نشست حضور پیدا کنند.

 بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ماه  آغاز شده و تا یکم آذرماه ۱۴۰۰با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُر کنیم» در سراسر کشور  ادامه دارد.