گروه تئاتر هنرآنلاین: محمدرضا صفاران کارگردان نمایش «خرس بازی» از آثار پذیرفته‌شده در بخش معرکه‌ها، آئین‌ها و بازی‌های نمایشی (یادواره زنده‌یاد استاد محمود استاد محمد) بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی درباره جزئیات این نمایش گفت: «خرس بازی» برگرفته از یک بازی سنتی با همین نام است که قدمت آن به چیزی حدود 300 تا 400 سال قبل بازمی‌گردد و این بار در قالب یک اثر نمایشی و البته به شکلی داستان محور به آن ورود کرده‌ایم.

او با اشاره به اینکه نمایش «خرس بازی» در پی همکاری و همراهی یک گروه 18 نفره و طی سه ماه تمرین از شهرستان باغ‌ملک استان خوزستان در این دوره از جشنواره حضور دارد، اذعان داشت: داستان نمایش در یک روستا می‌گذرد که روزی خرسی مسیر سرچشمه را می‌بندد و مانع رسیدن آب به اهالی آن آبادی می‌شود.

صفاران افزود: ازآنجاکه ایده حمایت از محیط‌زیست و حیات‌وحش در زمان تولید این نمایش مدنظرمان قرار داشت، داستان را به سمتی بردیم که علی‌رغم به وجود آمدن فرصت کشتن آن خرس توسط یک شکارچی و درنتیجه برداشته شدن آن حیوان از مسیر آب، اما اهالی روستا تصمیم می‌گیرند به دنبال راهکار دیگری برای کنار زدن خرس از مسیر آب باشند و تصمیم شکار و کشتن آن حیوان به لطف پهلوان آبادی و نظر دیگر اهالی منتفی می‌شود.

کارگردان نمایش «خرس بازی» گفت: البته پیش‌ازاین نیز نمایش «خرس بازی» را در جشنواره‌های مریوان و اهر تبریز اجرا کرده بودیم و این بار برای سومین بار است که فرصت اجرای آن دست داده است.

او در ادامه، نمایش‌های آئینی و سنتی را پایه و اساس بسیاری از آئین‌های نمایشی دیگر در طول تاریخ ایران و جهان برشمرد و اذعان داشت: برای رسیدن به یک اثر نمایشی خوب و استاندارد، این ضرورت وجود دارد که بازخوانی دقیقی از آئین‌های نمایشی داشته باشیم و درنتیجه، نه‌تنها برگزاری جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی یک ضرورت به شمار می‌رود بلکه لازم است فرصت اجرای چنین آثاری در طول سال به‌دفعات فراهم شود.

صفاران در خاتمه تصریح کرد: کودکان و نوجوانان ما حق‌ دارند که به آئین‌ها، آداب‌ و رسوم کهن کشورمان از دریچه هنر نمایش آشنا شوند و نمایش‌های آئینی و سنتی این فرصت را به بهترین شکل ممکن فراهم می‌آورند که شاهد تحقق چنین خواسته‌ای باشیم.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از 14 آذرماه سال جاری به دبیری داود فتحعلی بیگی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به پیگیری اخبار و اطلاعات بیست دوره جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی به نشانی https://irtf.theater.ir  مراجعه کنند.