گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار سمیرا شاکری با عنوان «شرم» در زیرزمین دستان برگزار شد. شاکری در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۳۸ اثر شامل طراحی با آب مرکب، اکولین و قلم فلزی روی کاغذ کالک و کاغذ پوستی، به اضافه آثار ترکیب مواد روی فیبر در این مجموعه به نمایش درآمد، گفت: کار روی این آثار را حدود ۵ سال پیش آغاز کردم و ابتدا روی آرشیو تصاویری مانند تمبر‌ها، پوستر‌ها، نقاشی‌های دیواری و... که در طول چند دهه گذشته به صورت روزمره با آن‌ها در ارتباط بودیم کار کردم.

شاکری ادامه داد: در مراحل ابتدایی آن تصاویر به صورت عینی در آثارم استفاده می‌شد اما کم کم آن‌ها را از کار حذف کردم و بیشتر حسی که از آن تصاویر گرفته بودم وارد آثارم شد. می‌خواستم کار‌ها فضایی بین واقعیت و خیال داشته باشد. قصد نداشتم از نظر موضوعی به چیز خاصی اشاره کنم بلکه تمرکم بر روی یک حس بود و در نتیجه آن به یک فضای خالی و تنها رسیدم که حس کردم انتزاع در آن نقش زیادی دارد.

او درباره طراحی روی کاغذ کالک و پوستی گفت: این کاغذ‌ها را به دلیل شفافیت و عبور نور از آن‌ها انتخاب کردم. در عین حال بافت خوبی به وجود می‌آورد که احساس کردم به کانسپت من نزدیک است. فیبر هم بافت‌های جدیدی ایجاد می‌کند که دستم را باز می‌گذاشت. و توانستم از چند ماده روی آن استفاده کنم.

شاکری ادامه داد: شاید فضای خالی در تابلو‌هایم زیاد باشد یا بافت زیادی داشته باشند اما واقعیت هنوز در آن‌ها نقش دارد و کار‌هایم همچنان فیگوراتیو هستند. من نقاشی را به صورت آکادمیک دنبال کردم و خودم را جزء آن دسته از نقاشانی می‌دانم که طبق اصول قدیمی نقاشی کار می‌کنند. طراحی در کار‌هایم نقش اصلی را دارد و به همه اصول کهن نقاشی توجه می‌کنم.