گروه تجسمی هنرآنلاین: «قانون‌شکنان» یا «یاغی‌ها» سریالی شش قسمتی است که آخرین قسمت آن ۱۰ نوامبر از شبکه بی‌بی‌سی روی آنتن رفت. لحظه عجیب این سریال جایی بود که بازیگر سرشناس آمریکایی بر اساس فیلمنامه سازندگان نقاشی دیواری بنکسی را در شهر بریستول به گونه‌ای رنگ کرد که دیگر نشانی از آن باقی نماند. سازندگان «قانون‌شکنان» گفته‌اند بنکسی این نقاشی را به شکل ویژه برای سریال کشیده و پیش‌تر هم می‌دانسته قرار است نابود شود.

در نقاشی دیوار مشهورترین و گمنام‌ترین هنرمند خیابانی دنیا، موشی بزرگ به چشم می‌خورد که روی یک اسپری ایستاده و یک اسپری دیگر هم در دست دارد. بالای سر موش هم نام بنکسی با رنگ نارنجی نوشته شده است تا تاکیدی باشد بر اینکه این نقاشی دیواری کار کسی نیست جز این هنرمند اهل بریستول. واکن در «قانون‌شکنان» نقش یک خلافکار را بازی می‌کند که باید خدمات اجتماعی ارائه دهد و بخشی از کار او پاک کردن نقاشی‌ها از روی دیوارهای شهر است.

Banksy1

یکی از سخنگویان سریال اعلام کرد این نقاشی دیواری کار اختصاصی بنکسی برای «قانون‌شکنان» بوده و ستاره آمریکایی هالیوود در قسمت آخر سریال روی آن را با رنگ می‌پوشاند و نقاشی را از بین می‌برد. خود نقاش سرشناس هنوز به این ماجرا واکنشی نشان نداده و البته بعید است با سخن گفتن او نقاشی دیواری دوباره به دنیا بازگردد و ظاهر شود.

بنکسی با وجود گمنام بودن از گران‌ترین هنرمندان نقاشی امروز دنیاست و کارهایش در حراجی‌های مهم گوشه و کنار جهان به قیمت‌های گزاف خرید و فروش می‌شود. همین چند وقت پیش یکی از نقاشی‌های بنکسی موسوم به «عشق در زباله‌دان است» که نیم آن رشته‌رشته شده است در حراجی ساثبیز لندن بیش از ۱۸ میلیون پوند چکش خورد.