گروه تجسمی هنرآنلاین: قدمت مجموعه سکه‌های اسلامی قرون وسطی یا دوران طلایی اسلام که از آن به نام «اندوخته جزیره» یاد می‌شود، به دوران حکمرانی شاپور دوم (۳۰۹-۳۷۹ میلادی) تا سلطنت مامون خلیفه عباسی (۸۱۳-۸۳۳ پس از میلاد) بازمی‌گردد. گنجینه موزه لوور ابوظبی شامل ۲۸۶۱ سکه نقره مربوط به اوراسیا از جمله سکه‌های رایج دودمان‌های اموی و عباسی و همچنین ۶۷ سکه طلا یا روکش طلا می‌شود که در قرن‌های ششم تا شانزدهم در مناطق اوراسیا و حوزه مدیترانه دست به دست می‌شدند.

تصاویر روی این سکه‌ها از نام پادشاهان و حکمرانان تا واژه‌ها و آیه‌های قرآن متفاوت است. مدیران لوور ابوظبی این گنیجنه ارزشمند را سال ۲۰۱۹ از یک مجموعه‌دار اروپایی خریدند که هویت او ناشناس مانده است. بخشی از پروژه لوور پی از به نمایش گذاشتن سکه‌ها مطالعه دقیق آنها بود؛ از وزن کردن جداگانه هر سکه تا اندازه‌گیری ابعاد و ضخامت آنها و البته تعیین آلیاژهای فلزی و بررسی دقیق طراحی. همزمان گروهی از کارشناسان هم برای بازیابی و بهسازی سکه‌ها تلاش کردند.

Louvre4

در گنجینه «اندخته جزیره» سکه‌های مربوط به دوران‌های مختلف حکمرانی در سده‌های پیشین به چشم می‌خورد؛ از دراخمای ساسانیان و درهم اموی‌ها تا سکه‌های نقره عباسیان و سولیدوس (سکه طلایی) رومیان بیزانس و زرهای رایج در ونیز و جنوا. پیش‌تر قرار بود نمایشگاه سکه‌های تاریخی در لوور ابوظبی از ماه سپتامبر آغاز به کار کند اما زمان دقیق آن هنوز اعلام نشده است.

همزمان، موزه لوور شاخه ابوظبی میزبان نمایشگاه «ققنوس و اژدها – تعامل چین با دنیای اسلام» است که در آن انبوه آثار باستانی و ارزشمند مربوط به دو امپراتوری بزرگ زمان‌های دور به نمایش درآمده است. از آنجا که دنیای اسلام و چین با یک شاهراه بزرگ به نام جاده ابریشم با هم ارتباط داشتند، یافته‌های کاوشگران شرق و غرب در این مسیر و البته حوزه تمدنی هر دو امپراتوری آثاری گرانبها از نقاشی و سرامیک و دستنوشته و دست‌ساخته در دسترس قرار داده است.

Louvre1

Louvre2