گروه تئاتر هنرآنلاین: مسعود طیبی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش«افلیا» گفت: این اثر چهارمین اقتباس من از آثار شکسپیر است و براساس ایده‌های ذهنی یان کات که گفت‌وهایی در باب شکسپیر معاصر مطرح می‌شود، شکل گرفته است. نمایشنامه براساس فضا و ذهنیتی که یان کات ایجاد کرده با نگاهی به جامعه مدرن شکل گرفته است.

او در ادامه افزود: میشل فوکو نیز نظم مدرنی را در اوج بی‌قانونی مطرح می‌کند و معتقد است نظم یک استراکچر به هم پیوسته و سیستماتیک نیست و این نمایشنامه براساس نظر این فیلسوف نوشته شده است. آشفتگی ذهن افلیا در این نمایش نشات گرفته از روندی است که در دنیای امروز ما وجود دارد و همسان‌سازی مدرن با فضای امروز شده است. بنابراین نمایش «افلیا» در یک فضای کاملا مدرن و امروزی اجرا می‌شود با یک نگاه اکسپرسیونیستی با خطوط تند و دکور سرد، خشن و سنگین.

طیبی موضوع و مضمون نمایش را اینگونه توضیح داد: نمایش مضمونی امروزی دارد. ما انسان‌ها جزیره‌هایی هستیم که به جای اینکه با یکدیگر به اشتراک برسیم با هم برخورد می‌کنیم و از یکدیگر دور می‌شویم و هر روز تنهاتر شده چراکه دیگر با هم حرف نمی‌زنیم تا با هم گفتمان داشته باشیم بلکه تنها از ترس تنهایی فقط با یکدیگر صحبت می‌کنیم و این موضوع یکی از دشوارترین و تلخ‌ترین اتفاقاتی است که رخ می‌دهد و انگار دنیای پیرامون‌مان متوقف شده و زمان در آن می‌ایستد و آن لحظه زمانی است که ما نمی‌دانیم کجا ایستادیم، چه می‌خواهیم و کجا هستیم. 

او درباره سبک و فضای اجرایی نمایش «افلیا» اظهار کرد: نمایش فضایی با قابلیت تئاتر پست دراماتیک دارد ودر آن چیدمان، گفتمان و متدهایی در کنار هم قرار گرفته. امروزه ما دنیای سبک‌ها را گذرانیدم و در فضایی هستیم که این امکان را داریم که ترکیبی از یک سری اتفاقات که متعلق به سبک‌، شیوه‌ها و نگرش‌های مختلف است را کنار هم قرار داده و سبک اجرایی خودمان را خلق کنیم. این نمایش فضایی کاملاً گروتسک و درونی و سایکو نیز دارد. 

این کارگردان و مدرس تئاتر در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: پس از اجرای نمایش «فقط چهل روزه بودم» همواره به این موضوع فکر می‌کردم که پس از این نمایش چه اثری را باید به صحنه ببرم. بسیار تلاش کرده و آثار مختلف را تمرین کردم اما در حقیقت به آنچه که در نظر داشتم، نرسیدم. نمایش «افلیا» با بازی روژین پناهی که نخستین تجربه بازیگری را پشت سر می‌گذارد و به نظرم آینده درخشانی پیش‌رو دارد، به اعتقادم بسیار عمیق‌تر و وسیع‌تر از نمایش «فقط چهل روزه بودم» است و نمایشی‌ست که بسیار به آن علاقمندم و امیدوارم موردتوجه مخاطبان نیز قرار گیرد.  

در خلاصه داستان نمایش «افلیا» آمده است: افلیا پس از مرگ هملت به جنون مبتلا می‌شود و در نهایت، مرگ سرانجامِ عاشقانه‌های افلیاست.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: سمیه ‌طیبی، دستیار اول کارگردان: محمدجواد ‌بهروز، دستیار دوم کارگردان:  یگانه کیاپاشا، مدیر صحنه: سید علیرضا حسینی، طراح صحنه: بابک محمودزاده، دستیار صحنه: محمدجواد شیخ، طراح نور:  مجتبی ‌گیویان، طراح لباس: جیران کرمی، انتخاب موسیقی و میکس موسیقی: محمدجواد ‌بهروز، اسپشیال و ساخت قطعات:  موسسه رویای هنر خلاق (بتسابه نعیمایی)، روابط عمومی: سمیه ‌طیبی، طراح پوستر: امیر ‌رجبی، ساخت تیزر: بیتا حمزه، عکاس: رضا ‌جاویدی، بیتا حمزه و نازنین ‌طلوعی و مجری طرح: آکادمی هنرهای نمایشی میزانسن.

علاقمندان به تماشای نمایش «افلیا» می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.