به گزارش هنرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نشست خبری بیست و نهمین دوره هفته کتاب در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سه‌شنبه ۱۸ آبان‌ماه با حضور مهدی رمضانی،معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی و دبیر این دوره از هفته کتاب نهاد، مهدی توکلیان مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد، سیدباقر میرعبدالهی مدیرکل تامین منابع نهاد، اصغر گودرزی مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها، هادی آشتیانی مدیرکل امور فرهنگی نهاد و جمعی از اصحاب رسانه در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی با ارائه گزارشی از برنامه‌های این نهاد برای  هفته کتاب گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور علی‌رغم شرایط کرونایی در دو سال گذشته تلاش کرده روند فعالیت‌های کتاب و کتابخوانی در کتابخانه‌های کشور با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی به صورت مستمر پیش برود و امسال نیز در ادامه همین روند به صورت منظم‌تر و منسجم‌تر برنامه‌های متنوع و متعددی را برای هفته کتاب تدارک دیده است.

دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب در نهاد افزود: در آستانه هفته کتاب فردا (چهارشنبه ۱۹ آبان) برگزاری اختتامیه و مراسم تجلیل از برگزیدگان پنجمین دوره دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» همراه با برپایی نمایشگاه از آثار برگزیده و رونمایی از کتاب آثار را خواهیم داشت. همچنین طرح پویش اهدای کتاب، اهدای دانایی در ایام هفته کتاب را با شعار «کتاب را همنشین خانواده‌های ایرانی کنیم» از روز شنبه (۲۲ آبان‌ماه) آغاز خواهیم کرد. در این هفته حدود ۱۸ بازگشایی و افتتاح شامل کتابخانه‌های روستایی، سیار و پیشخان کتابخانه انجام خواهد شد. طرح بخشودگی جرایم دیرکرد نیز از دیگر برنامه‌های این ایام است که از ۲۲ آبان تا ۱ آذر اجرایی خواهد شد.

برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی برای هفته کتاب

مهدی رمضانی درباره سایر برنامه های نهاد در هفته کتاب گفت: نشست خاطره‌گویی کتابداران با مشارکت ۱۰ استان خوزستان، قم، خراسان رضوی، مازندران، سمنان، خراسان جنوبی، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد و کرمان را خواهیم داشت، همچنین وبینار معرفی و انتشار «جایزه خدمات کتابخانه (برون‌کتابخانه‌ای)» با مشارکت انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران، ویژه کتابداران روز ۲۳ آبان برگزار خواهد شد. روز دوشنبه ۲۴ آبان‌ماه که به لحاظ رسمی آغاز هفته کتاب  محسوب می‌شود، همایش تجلیل از کتابداران و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور با حضور وزیر در تالار وحدت برگزار می‌شود که طی آن کتابدار و مسئول برتر کتابخانه، صفحه برتر مجازی، کتابخانه برتر، کتابخوان برتر، انجمن برتر و خیرین معرفی خواهند شد. این برنامه همزمان به‌صورت منطقه‌ای در استان‌های مختلف کشور از  ۲۵ آبان تا ۱ آذر برگزار خواهد شد. همچنین در آغاز هفته کتاب، طرح عضویت رایگان در کتابخانه‌های سراسر کشور آغاز خواهد شد.

به گفته او، «همایش طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی»، اجرای طرح کتابدار افتخاری یا کتابیار با محوریت دانش‌آموزان، ارسال ۲۰۰ عنوان کتاب به کتابخانه‌های سیار، برگزاری نشست کتابخوان خانوادگی و تقدیر از خانواده برتر در سطح استان با محوریت استان‌های فارس، اردبیل، گیلان، هرمزگان، آذربایجان غربی و کردستان، برگزاری نشست مشاوره با عنوان «چگونه هر سال ۱۰۰ کتاب بخوانیم»‌، رونمایی و عملیاتی کردن «سامانه مشاوره کتابدار»،  برگزاری نشست مشاعره با موضوع کتاب با محوریت استان‌های تهران، البرز، چهارمحال و بختیاری، زنجان، لرستان، اصفهان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و مرکزی، اجرای طرح اعضای کتابخوان قصه‌گو با محوریت حوزه کودک و نوجوان، انتشار فراخوان «مسابقه طراحی خدمت» با مشارکت انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران ویژه پژوهشگران و برگزاری نشست کتابخوان ویژه استادان دانشگاه با موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی، از برنامه‌های  این نهاد برای هفته کتاب خواهد بود.

برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی برای هفته کتاب

رمضانی با اشاره به برنامه‌های هفته کتاب در نهاد در سطح استانی اظهار کرد: برگزاری ۳۳۰ برنامه در سطح استان‌ها با محوریت معرفی کتاب، ایستگاه‌های مطالعه و برنامه‌هایی از این دست با محوریت حوزه مخاطبان کودک و نوجوان طراحی شده است. همچنین بیش از ۱۰ هزار برنامه کتابخانه‌ای در سرفصل‌هایی چون نقد کتاب، رونمایی کتاب، کارگاه‌های آموزشی در بیش از ۱۱۵ سرفصل، جمع‌خوانی کتاب، جلسات شعرخوانی، نشست‌ها و وبینارهای فرهنگی و ادبی، محافل قرآنی، فعالیت‌های بخش کودک اعم از قصه‌گویی، اوریگامی، نمایش خلاق و... تدارک دیده شده که امکان اتصال جامعه کتابخوان با کتابخانه‌ها را فراهم می‌آورد.

او در بخش دیگری از سخنان خود  با اشاره به استقبال مخاطبان از یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی و تمدید آن از افزایش جوایز نقدی این جشنواره خبر داد و گفت: امسال برای جشنواره کتابخوانی رضوی در سطح ملی ۱۵۶ جایزه در نظر گرفتیم. همچنین به ازای هر کتابخانه ۲۰ جایزه پیش‌بینی شده است و در شهرستان‌ها هم برای خانواده تا هشت جایزه در نظر گرفته شده است.

در پایان این مراسم از پوستر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رونمایی شد.