به گزارش هنرآنلاین، علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب، گفت: شعار امسال این است که «جای خالی را با کتاب خوب پر کنید». این جای خالی در دو سال کرونا بیش از گذشته احساس شد. می‌توانیم این جای خالی را با سفر، دانشگاه،‌ مهمانی و مدرسه و هر چه تمنای آن را داریم و در دسترس ما نیست پر کنیم.

او درباره نامگذاری روزهای «هفته کتاب»، اظهارداشت: هر کدام از این نامگذاری‌ها نمایشگر موضوع، محتوا و مضمونی بوده است. تلاش می‌کنیم تا نامگذاری‌ها را به حرکت و اقدامی جدی تبدیل و آن‌ها را از حالت شعاری خارج کنیم. اسامی روزهای هفته کتاب به این ترتیب نامگذاری شده است، دوشنبه (۲۴ آبان‌ماه) که در تقویم روز «کتاب و کتاب‌خوانی» است با همان نام خواهد بود. سه‌شنبه (۲۵ آبان‌ماه) «کتاب خوب، یار همیشه همراه»، چهارشنبه (۲۶ آبان‌ماه) «کتاب، زبان فارسی و شعر و ادبیات داستانی»، روز پنج‌شنبه (۲۷ آبان‌ماه) «کتاب، رسانه، هم‌افزایی و تعاملات»، روز جمعه (۲۸ آبان‌ماه) «کتاب، خانواده، سبک زندگی ایرانی-اسلامی»، شنبه (۲۹ آبان‌ماه) «ناشران، کتاب‌فروشان و ارکان صنعت نشر»، یکشنبه (۳۰ آبان‌ماه) «کتاب، مادران شهدا و زنان در دفاع مقدس»، و دوشنبه (یکم آذرماه) «کتاب، کودک و نوجوان، آینده نسل مجازی».

رمضانی با اشاره به برنامه‌هایی که در هفته کتاب برگزار می‌شود، ادامه داد: شنبه (۲۲ آبان‌ماه) با تجدید بیعت با آرمان‌های امام (ره) و شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم در بهشت زهرا (س) به پیشواز هفته کتاب خواهیم رفت. بیش از ۱۵ سازمان و نهاد حدود ۸۰ برنامه ملی خود را اعلام کرده‌اند. از برنامه‌های شاخص نهاد کتابخانه‌های عمومی تجلیل از برگزیدگان حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، کتابداران و کتابخانه‌های برتر و سایر ارکان مرتبط با کتاب است که در تالار وحدت برگزار خواهد شد. وزارت آموزش و پرورش نیز افتتاحیه و اختتامیه جشنواره «دانایی و توانایی» را برگزار خواهد کرد، همچنین دومین دوره «معلم و مولف» از برنامه‌های این نهاد در این هفته خواهد بود. جهاد دانشگاهی نیز امسال جشنواره کتاب سال دانشجویی را خواهد داشت. ستاد هماهنگی کانون مساجد نیز جشنواره «کتاب و مسجد» را در برنامه‌های خود دارد. وزارت تعاون هم تجهیز کتابخانه‌ها و شناسایی کارگران و کارفرماهایی را که در حوزه کتابخوانی فعالیت دارند و تجلیل از آن‌ها را در برنامه‌های خود دارد. وزارت جهاد کشاورزی نیز سومین دوره جشنواره «کتاب کشاورزی و منابع طبیعی» را برگزار خواهد کرد. موسسه میراث مکتوب نیز همزمان با چهلمین روز درگذشت آذرتاش آذرنوش برنامه‌ای را در راستای تجلیل از این استاد و ‍‍پژوهشگر خواهد داشت. در معاونت فرهنگی نیز برنامه‌های مفصلی طراحی شده است.

دبیر هفته کتاب از برگزاری اختتامیه جشنواره کتاب سال استانی در بعضی استان‌های کشور خبر داد و افزود: انجمن قلم ایران اعلام کرد که تجلیل از ۱۰ پیشکسوت شعر و داستان را در دستور کار خود دارد. ۱۷ استان آیین مربوط به کتاب سال استانی را برگزار خواهند کرد. همچنین در روز ۳۰ آبان آیین ملی رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر یک کتاب در حوزه دفاع مقدس را خواهیم داشت که کلیه استان‌های کشور به صورت برخط در این برنامه حضور دارند.

رمضانی به برگزاری طرح‌های فصلی هم اشاره کرد و گفت: همزمان با این دوره از هفته کتاب، طرح پاییزه ۱۴۰۰ را در کتابفروشی‌های سراسر کشور آغاز می‌کنیم. برخی مشکلات دوره‌های گذشته طرح‌های فصلی شناسایی و اصلاح خواهد شد. با هدف گسترش عدالت فرهنگی تغییرات را خواهیم داشت‌.

به گفته او، جشنواره «کتاب و رسانه» باید با تغییراتی همراه شود تا بتواند بازنمای خدمات و تلاش‌های اهالی رسانه در حوزه کتاب باشد.

در این مراسم با حضور مدیرعامل خانه کتاب و علیرضا اسماعیلی مشاور اجرایی وزیر ارشاد از پوستر «هفته کتاب» رونمایی شد.