گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: نمایشگاه کتاب شارجه که تا ۱۳ نوامبر در مرکز اکسپو این شهر امارات ادامه دارد، بزرگ‌ترین دوره این رویداد معتبر از زمان آغاز به کار در سال ۱۹۸۲ است. ضمن اینکه سازمان‌دهندگان نمایشگاه و مقام‌های رسمی شارجه مدعی‌اند این نمایشگاه شاید فراتر از نمایشگاه کتاب فرانکفورت برای نخستین بار بزرگ‌ترین رویداد با موضوع کتاب و ادبیات لقب گرفته است.

چهلمین نمایشگاه کتاب شارجه امسال با شعار «همیشه یک کتاب خوب وجود دارد» از نخستین رویدادهای فرهنگی در منطقه است که در دو سال اخیر پس از ظهور ویروس کرونا میزبان علاقه‌مندان و دوستداران کتاب شده است. در این دوره ۱۶۳۲ ناشر از ۸۳ کشور چهار گوشه جهان با به نمایش گذاشتن ۱۵ میلیون جلد کتاب حضور دارند و از این آمار، ۱.۳ میلیون عنوان کتاب منحصر به فردند و ۱۱۰ هزار عنوان هم برای اولین بار در دنیا در شارجه رونمایی می‌شوند.

Sharjah

بر اساس برنامه‌ای که مدیران نمایشگاه کتاب شارجه اعلام کرده‌اند، بیش از ۸۵ چهره سرشناس جهانی امسال در دوره چهلم شرکت می‌کنند؛ از جمله عبدالرزاق قورنه نویسنده برنده جایزه نوبل ادبیات امسال، ترور نوح کمدین و چهره سرشناس تلویزیونی، کریس گاردنر نویسنده کتاب «در جستجوی خوشبختی» و چند شخصیت نامدار دیگر که حضورشان در شارجه قطعی است.

Sharjah1

از دیگر بخش‌های مهم نمایشگاه کتاب شارجه ۲۰۲۱ می‌توان به میزبانی از ۱۰۰۰ رویداد فرهنگی و ادبی اشاره کرد؛ از جمله ۴۴۰ نشست و ۳۵۵ اجرا، سمینار و کارگاه‌های حضوری برای کودکان و نوجوانان.