گروه معماری هنرآنلاین: باغ عمارت تاریخی فتح‌آباد در دوران قاجار در مرکز کرمان ساخته شده است. وسعت باغ فتح آباد ۱۳ هکتار و زیربنای ساختمان آن ۱۵۰۰ متر است. بخش‌های مختلف این باغ شامل ساختمان اصلی باغ، موزه حکام، اتاق نقاشی، عمارت چهارفصل، ساختمان‌های جنوبی عمارت اصلی، زمین‌های کشت داروهای گیاهی و محوطه بیرونی است.

باغ فتح آباد دارای سبک اروپایی- ایرانی است با ورود به عمارت فتح آباد در ابتدا حوض بزرگی دیده می‌شود که انعکاس عمارت اصلی روی آب حوض، نقش می ‌بندد.

ساختمان فتح آباد با دو طبقه در انتهای شمالی باغ قرار دارد که از طاق‌نماهایی در دو طرف عمارت و اتاق‌های سه دری و پنج دری تشکیل شده است. این عمارت از مصالح خشت خام و ملات گل ساخته و روی آن با لایه‌ای از گچ پوشانده‌ شده و درون ساختمان نیز گچ‌کاری‌های زیبایی وجود دارد که کار استادان ماهر است. بر بالای سردر ورودی عمارت اصلی روزنه‌هایی قرار دارد که زمانی درون آن‌ها ذره‌بین گذاشته می‌شد تا با انعکاس نور چراغ‌ها، داخل اتاق روشن شود.

عمارت چهار فصل

عمارت چهار فصل سی متر بعد از عمارت اصلی در سمت شرق قرار دارد؛ عمارتی یک طبقه با گنبد مرکزی و ایوان‌های ستون‌دار که دارای آجرکاری و گچ‌کاری منحصر به فرد است.

موزه حکام

در این قسمت از عمارت زندگی‌نامه و تصاویری از حاکمان قبلی کرمان به تصویر کشیده شده است.

اتاق نقاشی

اتاق نقاشی که در عمارت اصلی قرار دارد، در  قدیم محل اقامت حاکم کرمان بود و در سراسر اتاق نقاشی‌های نفیسی که با آب طلا کشیده شده به چشم می‌خورد.

حوض آب

حوضی بزرگ به ابعاد ۶۰ در ۵ متر در این بنا احداث شد و درختانی بلند دو سمت باغ را فرا گرفته‌ و ساختمان دو طبقه مشرف به حوض، نمایی زیبا ایجاد کرده بود. 

عبور آب قنات از وسط این باغ مجلل و وجود عمارت‌های چهار فصل، عمارت مرکزی، برج و بارو، از این باغ مکانی منحصر به فرد ساخته‌اند. محوریت حوض از جمله ویژگی باغ‌های کهن ایرانی محسوب می‌شود که در باغ فتح‌ آباد نیز به چشم می‌خورد و حوض مقابل عمارت همین ویژگی‌ را دارد. نقش آب در شکل‌گیری باغ بسیار موثر بوده است؛ به‌طوری که فقدان آن باعث تخریب باغ و عمارت موجود در آن شد.

کشت گیاهان دارویی

همچنین در زمان بازسازی باغ فتح آباد تلاش شد تا بخشی از این باغ به کشت گیاهان دارویی اختصاص یابد تا علاوه بر استفاده از ظرفیت زمین‌های اطراف باغ، برای این مجموعه درآمدزایی داشته باشد. در حال حاضر، باغ فتح آباد بزرگ‌ترین مجموعه کشت گیاهان دارویی در کشور را دارد و تنوع گیاهی آن در جای دیگری به چشم نمی‌خورد. 

عمارت تاریخی باغ فتح آباد در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۲۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.