گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: جایزه ادبی گنکور در حالی روز چهارشنبه سوم نوامبر از محل رستوران درونت به محمد م‌بوگار سار برای «محرمانه‌ترین خاطره مردان» اهدا شد که سال ۲۰۲۰ اروه لوتلیه با «نامتعارف» در یک مراسم ویدئوکنفرانس برنده جایزه شده بود. م‌بوگار سار نخستین نویسنده از منطقه موسوم به آفریقای سیاه یا مناطق جنوب صحرای آفریقاست که برنده معتبرترین جایزه ادبی فرانسه می‌شود.

نویسنده جوان سنگالی در دور اول رای‌گیری از اعضای هیات داوران شش رای از ۱۰ عضو به دست آورد. داوران جایزه گنکور هفت مرد و سه زن هستند و ارزش نقدی آن فقط ۱۰ یورو است اما بردن گنکور معنایی جز فروش رفتن صدها هزار نسخه از کتاب برنده ندارد. سال گذشته «نامتعارف‌ها» پس از به دست آوردن جایزه گنکور بیش از یک میلیون نسخه فروخت و خیلی زود وارد فهرست پرفروش‌ها شد.

همزمان با اهدای مهم‌ترین جایزه ادبی فرانسه به «محرمانه‌ترین خاطره مردان» که چهارمین رمان محمد م‌بوگار سار است، جایزه رنودو هم به آملی نوتومب برای نوشتن «اولین خون» رسید. نوتومب نویسنده ۵۴ ساله بلژیکی است که در ژاپن به دنیا آمده و بخشی از دوران کودکی خود را هم در قاره آسیا گذرانده است.

سار که در ۱۹۹۰ در سنگال به دنیا آمده، پرامیدترین نویسنده برای بردن جایزه گنکور بود اما چند چهره مشهورتر از او در فهرست نامزدها حضور داشتند و کتاب‌هایشان را هم بنگاه‌های نشر معتبرتر و مهم‌تر منتشر کرده بودند. با این حال، نویسنده جوان سنگالی توانست با متن بلندپروازانه خود که روایتی از زندگی پرتلاطم یک نویسنده است، جایزه گنکور را ببرد.