گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: هیات داوران جایزه بوکر امروز چهارشنبه به ریاست مایا جاسانف تاریخدان گرد هم می‌آیند تا برنده نهایی بوکر سال ۲۰۲۱ را از میان شش نامزد برگزینند. در این میان، پیش‌بینی می‌شود دیمن گلگات از آفریقای جنوبی بختی بیش از پنج رقیب دیگر برای بردن این جایزه ۵۰ هزار پوندی - ۶۹ هزار دلاری داشته باشد.

«قول» یا «وعده» داستان یک خانواده سفیدپوست در آفریقای جنوبی را روایت می‌کند که نمی‌توانند به قول خود به خدمتکارشان برای دادن یک خانه پس از یک عمر خدمت عمل کنند. گلگات پیش‌تر دو بار دیگر نامزد دریافت جایزه بوکر بوده و بسیار امیدوار است در نامزدی سوم سرانجام بتواند این جایزه مهم و معتبر ادبی را به دست بیاورد.

پس از گلگات و «قول» او، سه نویسنده آمریکایی با کتاب‌های خود گزینه‌هایی هستند که می‌توانند برنده بوکر ۲۰۲۱ باشند؛ «کسی درباره این حرف نمی‌زند» پاتریشیا لاک‌وود درباره تاثیر رسانه‌های اجتماعی، «دایره بزرگ» مگی شیپ‌ستید درباره یک حماسه هوانوردی و «سرگشتگی» ریچارد پاورز درباره یک ستاره‌شناس و پسر ناهنجار او. پاورز پیش‌تر در ۲۰۱۹ با «فراداستان» جایزه پولیتزر را برده و با همین کتاب جزو نامزدهای نهایی بوکر ۲۰۱۸ بوده است.

«کسی درباره این حرف نمی‌زند» لاک‌وود تنها رمان اول و البته پرفروش‌ترین کتاب در میان شش نامزد نهایی جایزه بوکر ۲۰۲۱ است. بر اساس آخرین آمار بوک‌سلر، تا امروز ۹۵۴۱ نسخه از نخستین کتاب لاک‌وود فروخته شده و «قول» گلگات با ۸۸۴۴ نسخه فروش در رتبه دوم ایستاده است. گرچه بلادرنگ پس از اهدای جایزه، برنده بوکر ۲۰۲۱ در جدول پرفروش‌ها جهشی خیره‌کننده خواهد داشت.

نظیفه محمد با «مردان پولدار» و آنوک آرودپراگاسام سریلانکایی با «گذرگاه شمالی» هم دو بخت پایانی بردن بوکر هستند. محمد تنها نویسنده انگلستانی بین نامزدهاست و اگر آرودپراگاسام برنده این جایزه شود، بزرگ‌ترین شگفتی بوکر در سال‌های اخیر رقم می‌خورد.