به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، در مهرماه سال جاری، 1561 طراح، نشان شیما و حق مالکیت معنوی را از کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور دریافت کرده‌اند. از این تعداد اثر، 1212 طرح شناسه شیما و تعداد 89 طرح حائز دریافت مالکیت معنوی شده است.

از میان 89 اثری که حق مالکیت معنوی را دریافت کرده‌اند، 58 طرح مربوط به لباس اجتماع بانوان و 11 طرح نیز در بخش لباس مجلسی صادر شده است. همچنین در بخش‌های زیورآلات 7 اثر، در بخش طراحی پارچه 5 اثر و در بخش شال و روسری (ملزومات حجاب) 9 اثر توانستند مالکیت معنوی دریافت کنند.

به استناد ماده 2 قانون حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان و منظور تحقق اهداف مندرج در ماده 4 قانون مصوب 12/10/85 مبنی بر حمایت طرح و الگوی ارائه‌شده، مبتنی بر نمادهای ایرانی و اسلامی برای تعدادی از طراحان واجد شرایط گواهی مالکیت معنوی صادر می‌شود.

کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور "شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی" با عنوان نشان "شیما"، را به استناد وظایف و آئین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس در راستای ترویج الگوهای ملی و بومی و هدایت بازار تولید و نیز ترغیب مردم در پرهیز از انتخاب الگوهای بیگانه صادر می­کند.

طرح‌های حائز دریافت نشان شیما از سوی هنرمندان، طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس ایرانی ارائه‌شده و با شرایط بهره­گیری آثار از نمادها و شاخص‌های هنری طراحی و تولید لباس، این نشان به ثبت‌نام کنندگان و متقاضیان اعطا می‌شود.

طراحان با دریافت 10 نشان شیما و 5 مالکیت معنوی می­توانند با درخواست از کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به صندوق هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت بیمه هنرمندان معرفی و بیمه شوند و از تسهیلات این صندوق نیز استفاده کنند.