گروه معماری هنرآنلاین: پاویون سوئیس در اکسپو ۲۰۲۰ دبی با عنوان «بازتاب‌ها» با تمرکز بر ایده ترکیب منحصر به فرد مناظر با فناوری‌های مختلف در منطقه فرصت میزبان بازدیدکنندگان است.

این پاویون یک حجم مکعبی ساده است که توسط آندریاس درر و کریستوف کلنبرگر  بنیانگذاران استودیوی معماری OOS با همکاری طراحان صحنه Bellprat و همچنین لورنز یوگستر معمار منظر سوئیسی طراحی و اجرا شده است.

نمای اصلی پاویون سوئیس یک آینه غول‌پیکر است  و ورودی اصلی با یک فرش قرمز رنگ بزرگ منقش به پرچم این کشور آراسته شده است. هدف از این طراحی خلق تصویری آشنا از کشور سوئیس در ذهن بازدیدکنندگان و کشف مناظر آن است. در بخشی از این نما، تورفتگی قیفی شکلی ایجاده شده که محل ورود به فضای داخل پاویون است.

کریستوف کلنبرگر بنیانگذار استودیوی معماری OOS در مورد طراحی غرفه گفته است: « معنا در بازتاب نهفته است! بازتابی از سوئیس، بازتابی از فرش قرمز، بازتابی از همه بازدیدکنندگان. این ایده نه تنها بازدیدکنندگان را تشویق می‌کند تا درباره خود و دیگران فکر کنند، بلکه منجر به تفکر درمورد تصاویر مربوط به کشور سوئیس نیز می‌شود. این بازتاب، برای برقراری ارتباط بین مردم است و ترجمه‌ای بصری از شعار اصلی اکسپو ۲۰۲۰، "اتصال ذهن‌ها، ایجاد آینده"، خواهد بود.»

این سازه مکعبی، سنت و نوآوری را با هم ترکیب می‌کند. این طرح ادای احترامی به چادرهای بادیه‌نشین موقت است که بر روی رودخانه‌های خشک شده قدیمی در بیابان برپا و توسط درختان خرما با ارتفاع 9 متر احاطه شده‌اند. در واقع طراحی غرفه روابط بین شرق و غرب را برجسته می‌کند.

فضای غرفه به سه قسمت تقسیم شده است که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تا با ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کشور آشنا شوند. ابتدا مخاطبان در صف ورود به غرفه، حضور در این کشور را در کنار نمای آینه مانند آن تجربه می‌کنند.

بازدیدکنندگان پس از ورود به داخل پاویون سوئیس در اکسپو ۲۰۲۰ دبی، با تصاویر پاناروما منحصربه‌فرد طبیعت این کشور و چشم‌اندازی از کوه روبرو می‌شوند و از میان مسیر پر از مه به سوی مقصدی نامعلوم حرکت می‌کنند.

برگزارکنندگان این غرفه گفته‌اند: «ما فرصت تجربه یک تور پیاده‌روی در سوئیس را فراهم ساخته‌ایم. تجربه حضور در مه و احساس آن بر روی پوست و سپس تماشای مناظر پیرامون بر فراز کوه‌ها در واقع ایده‌ای با هدف ایجاد اشتیاق برای بازدید از کشور سوئیس است.»

بازدیدکنندگان پس از این تجربه متفاوت و پیش از خروج  با یک سالن نمایشگاهی که بر نوآوری‌ها و ابداعات سوئیسی تمرکز دارد، روبرو می‌شوند. یک فضای برگزاری رویداد نیز در پشت‌بام ساختمان میزبان مخاطبان است.

همچنین در غرفه سوئیس، آلبرت اینشتین به صورت دیجیتالی به سوالات بازدیدکنندگان پاسخ می‌دهد. فضای اتاق به دوربین‌های پیشرفته مجهز است که می‌توانند حرکات بازدیدکننده را با دقت زیر نظر بگیرند. همچنین میکروفن‌های پیشرفته صدای فرد را از صداهای دیگر اتاق تفکیک می‌کنند و به سیستم هوش مصنوعی می‌رسانند؛ از این رو در کمترین زمان اینشتین می‌تواند به سوالات جواب دهد. 

اکسپو ۲۰۲۰ دوبی تا ۳۱ مارس سال ۲۰۲۲ میزبان بازدیدکنندگان است.