گروه تجسمی هنرآنلاین: «سختی زندگی» نام این تصویر کم‌نظیر و تکان‌دهنده است که آن را احمد اصلان، عکاس ترکیه‌ای از این پدر و پسر در منطقه ریحانلی ترکیه در مرز با سوریه در قاب دوربین خود ثبت و ضبط کرده است. پدر پای راست خود را در جنگ‌های داخلی سوریه از دست داده و پسر بدون هر دو پا به دنیا آمده و معلول مادرزاد است.

«سختی زندگی» برنده اصلی و نهایی رقابت بین‌المللی موسوم به SIPA شد که هر سال هزاران عکاس از سراسر جهان در آن شرکت می‌کنند. این رقابت عکاسی در ۱۲ بخش برگزار می‌شود و برندگان هر بخش به اندازه ۱۵۰۰ یورو تجهیزات و ابزار عکاسی جایزه می‌گیرند. نمایشگاه عکس‌های برگزیده از روز شنبه ۲۳ اکتبر در شهر سیه‌نا در ایتالیا برپا شده که بخشی از جشنواره هنرهای تصویری جوایز سیه‌ناست. امسال این رقابت از ۱۶۳ کشور شرکت‌کننده داشت.

Father-and-Son

کاتائوکا هیده‌کو، مدیر بخش عکس در هفته‌نامه نیوزویک ژاپن و یکی از داوران جوایز عکاسی سیه‌نا در توصیف «سختی زندگی» می‌گوید: «شادی پدر و پسر با اینکه پدر فقط روی یک پا ایستاده و پسرش اصلا پا ندارد بسیار پرمخاطره است. قلب من لختی برای این لحظه سرشار از عشق و شادی تپید و بعد راه طولانی و سخت زندگی پیش روی این پدر و پسر بر آن سایه افکند؛ هزینه‌ای گران و سنگین که جنگ بر جای می‌گذارد.»

Childhood
رتبه اول عکاسی خیابانی: کودکی – لوپامودرا تالوکدار از هند (بازی کودکان در خیابان‌های هاوانا پایتخت کوبا)
This is My Jungle
رتبه اول سفرها و ماجراها: این جنگل من است – سرگی ساوی از روسیه (حمله فیل خشمگین به خودرو گردشگران
در پارک ملی یالا در سریلانکا)
Green Light Forest
رتبه اول زیبایی طبیعت: جنگل نور سبز – شرلی وونگ از تایوان (نورافشانی کرم‌های شب‌تاب در جنگل ووفنگ تایوان)
Food for Weeks
رتبه اول حیوان‌ها در حیات وحش: غذا برای چند هفته – رونان داناوان از آمریکا (بازگشت یکی از گرگ‌ها برای خوردن لاشه)
Lona Biala
رتبه اول معماری و فضاهای شهری: لونا/بیالا – گوستاو ویلیت از ایتالیا (معماری شهری در لندن)
Street Fighting
رتبه اول ورزش زنده: نبرد خیابانی - آنوپام روی چودوری از هند (رقابت کشتی در بازار راجا کاترا در جشنواره دیوالی)
Birthday
رتبه اول کووید-۱۹: زادروز – بریس لورنزو کوتو از اسپانیا (جشن تولد النا پرز ۹۸ ساله دو هفته پس از برخاستن از نقاهت کرونا)